کسب و کار

۱۲ نکته جرم فروش مال غیر

 

در راستا فروش مال غیر در قانون مجازات اسلامی که جرم را اینگونه تعریف میکند، مقرر میدارد «هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود»

ین قانون بدین معنا می باشد که شما از یک سری کارها که بر عهده شما گذاشته شده یا شما از آن منع شده اید انجام میدهید و که در واقع خلاف آنچه بر شما مقرر شده عمل میکنید که این کار را جرم شمارده شده در قانون.

ر چند قانون جرم انتقال مال غیر را به طور شفاف و واضح مطرح نکرده ولی یکی از افعالی میباشد که در قانون جرم به حساب می آید و مجازات سختگیرانه ای برای این دسته از افراد تعیین شده.

در قانون اساسی حمایت از اموال اشخاص و دارایی هر فرد محترم شمرده شده؛ این دسته جرائم را میتوان در جرائم علیه اموال قرار داد.

قبل از برسی تخصصی جرائم فروش مال غیر به تعریف و تشریح جرم پرداختیم؛ حال وقت آن است که بپردازیم به تشریح تعریف فعل انتقال مال غیر، جرم و مجازات آن.

طبق تصریح قانون انتقال غیر مصوب ۱۳۰۸ و ماده ۱۱۷ قانون ثبت مصوب ۱۳۱۰جمهور حقوقدانان در تعریف این جرم متفق‌القول بوده و معتقدند که: «انتقال یا ایجاد تعهد نسبت به مال دیگری بدون مجوز قانونی یا قراردادی به همراه سوءنیت»

قبل از پرداختن به جمله ی بالا و توضیح دادن آن میبایست تعریفی از اموال منقول و غیر منقول داشت.

مال منقول چیست؟

به نقل از مشاوره حقوقی فروش مال غیر آریا دادیار : در معنی کلمه ای میتوان اینگونه تعریف کرد به اموالی گفته میشود که قابل حمل بوده یا انتقال یافته است؛ اما در قانون مدنی اموال منقول اینگونه تعریف شده است : به اشیایی که نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون اینکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید.

برای مثال ماشین، منزل، تلوزیون و امثال آن.

جالب است به اموالی که قابل لمس کردن و یا قابل نقد کردن میباشد اموال منقول ذاتی نامیده شده و برخلاف آن حقوق و منافعی که متعلقات آنها منقول میباشد اموال در حکم منقول یا اموال به تبعیت از منگول شناخته شده مانند؛ حقوق افراد در شرکتها یا حقوقی که موضوع آن وجه نقد باشد.

اموال غیر منقول چیست؟

در معنی کلمه ای اموال غیر منقول را میتوان اموال غیر قابل حمل دانست و آن با مباحثت حقوقی مناسبت دارد.

قانون اموال غیر منقول را اینگونه تعریف کرده : اموالی را که نتوان از محلی به محل دیگر نقل نمود، اعم از اینکه اسقترار آن­ها ذاتی باشد، یا به واسطه عمل انسان، به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود

اموال غیر منقول نیر مانند اموال منقول به چند دسته تقسیم میشوند.

اموالی که ذاتا غیر منقول بوده

اموالی ظیر زمین که شامل اعماق و آنچه در آن است میشود.

البته در نظر داشته باشید؛ اموالی که از دل زمین استخراج میشوند مانند سنگ های قیمتی، خاک و غیره پس از استخراج، منقول به شمار می آیند

اموالی که بواسطه عمل انسان غیر منقول شده است

  1. ابنیه
  2. آسیای منصوب در بنا
  3. لوله‌ها که برای جریان آب یا مقاصد دیگر در زمین یا بنا بکار رفته باشد.
  4. آئینه و پرده نقاشی و مجسمه و امثال آنها
  5. ثمره و حاصل مادام که چیده یا درو نشده است غیرمنقول است
  6. اشجار ـ شاخه ـ نهال ـ قلمه که در حکم حاصل و ثمره است. مادام که بریده یا کنده نشده است غیرمنقول است.
  7. اموالی که در حکم غیر منقول میباشد.
  8. اموال غیر منقول طبیعی

فروش مال مشاع یا فروش مال غیر؟

به طور کلی، مال مشاع، به مالی گفته می شود که صاحب چند مالک باشد و همچنین بر طبق قانون تمامی شریک های مال مشاع، به هیچ عنوان اختیار انتقال یا فروش این مال را ندارند.

فروش مال مشاع یا فروش مال غیر؟

فروش ملک مشاعی یا به طور کلی مال مشاع، تنها در دو حالت انجام می شود که حالت دوم جرم محسوب نمی شود:

  • حالت اول به این صورت می باشد که شریک علاوه بر مقدار سهم خود، از سهم بقیه شریک ها بدون اجازه آن ها استفاده کند. در این صورت انتقال مال غیر بوجود می آید.
  • حالت دوم این است که یکی از شریک ها، فقط به میزان سهم خودش از مال مشاع استفاده کند. حال اگر فقط به میزان سهم خود اقدام به فروش یا انتقال کند، حتی اگر رضایت بقیه شرکا را ندشته باشد، جرم انتقال مالغیر صورت نمی گیرد.

آیا بین انتقال مال غیر و معامله فضولی ارتباطی وجود دارد؟

در معامله های فضولی، فروشنده به هیچ عنوان برای ضرر رساندن به شخص معامله ای را انجام نمی دهد و حتی گاهی به هدف سود بیشتر برای شخص این کار را انجام می دهد. اما در بحث انتقال مال غیر، فروشنده به قصد ضرر و زیان، اقدام به فروش مال شخص می کند. وی می تواند از طریق مراجع قضایی این مسئله را پیگیری کند.

عناصر رکن معنوی انتقال مال غیر

در بالا ذکر کردیم که ۳ رکن برای جرم فروش مال غیر وجود دارد. حال خو این رکن ها به دسته بندی های جزئی تری تقسیم بندی می شوند. برای مثال رکن معنوی جرم انتقال مال غیر معمولا در ارتباط با نیت می باشد. یعنی باید یک قصد مجرمانه ای وجود داشته باشد. حال این نیت به موارد زید تقسیم بندی می شود:

  • سوء نیت خاص

اراده داشتن به عملی که موجب ضرر رساندن شود. یعنی اینکه شخص مورد نظر قصد تحقق پیامدی مجرمانه را داشته باشد و در بحث انتقال مال غیر هدف وی ضرر رسانی باد.

  • سوء نیت عام

یعنی اینکه شخص دارای اراده آگاهانه بر عمل مجرمانه داشته باشد. دقت داشته باشید که عمل انجام شده حتما باید با اراده فرد انجام شود و نیز از اینکه مال برای شخص دیگری می باشد، آگاه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *