پزشکی

شل شدن دریچه قلب

 

به گزارش راه پایدار: آیا شل بودن و افتادگی دریچه میترال خطرناک است و اگر دچار این مشکل شدیم چه باید بکنیم؟ 


شل بودن و افتادگی دریچه میترال قلب

پرولاپس دریچه میترال زمانی رخ می دهد که حین انقباض قلب این دریچه به بطن چپ وارد شود و در واقع افتادگی در این دریچه اتفاق می افتد. پرولاپس دریچه ی میترال منجر به نشت خون به سمت دهلیز می شود. این شرایط منجر به بازگشت خون از طریق دریچه ی میترال می شود.

در اکثر افراد پرولاپس دریچه ی میترال تهدید کننده و خطرناک نیست و نیازی به درمان و تغییر روش زندگی ندارد. در برخی افراد مبتلا به پرولاپس دریچه ی میترال، درمان انجام می شود.


علایم این بیماری چیست؟

با اینکه این بیماری یک بیمری طولانی مدت است اما در خیلی از افراد علامتی ندارد. این بیماری زمانی که تشخیص داده می شود، فرد مبتلا از اینکه یک بیماری قلبی دارد متعجب می شود. اگر علامتی ایجاد شود ناشی از بازگشت خون به دهلیز است.

علایم پرولاپس دریچه ی میترال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این علایم خفیف هستند و تدریجا افزایش میابند. علایم شامل:

  • آریتمی (ضربان نامنظم قلب)
  • سرگیجه و سبک سری
  • تنگی نفس و تنفس مشکل به خصوص در حالت طاقباز و یا حین انجام فعالیت
  • خستگی
  • درد قفسه سینه

افتادگی دریچه میترال چند نوع است؟

افتادگی دریچه میترال به دو دسته با نارسایی و بدون نارسایی میترال تقسیم می شود.

  1. افتادگی دریچه میترال بدون نارسایی

در افتادگی دریچه میترال بدون نارسایی هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند و هنگام مراجعه به دندانپزشکی فرد نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارد، ولی افرادی که دچار نارسایی میترال همراه با افتادگی دریچه قلب هستند، هنگام انقباض قلب خون مختصری به دهلیز چپ آنها وارد می شود.

این مسئله موجب می شود تا دریچه میترال تحت فشاری نامتناسب قرار بگیرد و در این حالت فرد مستعد می شود تا میکروب ها روی لت دریچه قلبش بنشینند و ایجاد عفونت کنند.

به این علت این افراد باید هنگام جراحی، دندانپزشکی، مشکلات مربوط به دستگاه گوارش و.‎.. حتماً آنتی بیوتیک استفاده کنند.

  1. افتادگی دریچه میترال با نارسایی

افرادی که نارسایی دارند، درجات مختلفی از این بیماری را شامل می شوند و در یک رده از ریسک بیماری عفونی قرار ندارند و این مسئله به شدت به نارسایی میترال قلب آنان بر می گردد.

هر چه شدت نارسایی بیشتر باشد، خطر ایجاد عفونت دریچه ای بیشتر خواهد بود. در مواقعی که شدت نارسایی زیاد است، بیمار نیاز به ترمیم یا تعویض دریچه قلب پیدا می کند.


علت پرولاپس دریچه ی میترال

زمانی که قلب به درستی کار می کند حین انقباض بطن چپ دریچه ی میترال کاملا بسته می شود و از بازگشت خون به دهلیز چپ جلوگیری می کند.

اما افرادی که پرولاپس دریچه ی میترال دارند حین هر انقباض این دریچه به دهلیز پرولاپس می شود. این حالت منجر به عدم بسته شدن کامل دریچه ی میترال می شود. بازگشت خون اندک مشکل ساز نخواهد بود اما در موارد شدید تر تنگی نفس و سبک سری اتفاق می افتد.

شل بودن دریچه میترال تهدید کننده نیست

شل بودن دریچه میترال و خطران آن


عوامل زمینه ساز ایجاد بیماری:

  • این بیماری در هر سنی ممکن است ایجاد شود
  • این بیماری در مردان بالای ۵۰ سال علایم جدی تری ایجاد می کند.
  • سندروم مارفان
  • دیستروفی عضلانی
  • اسکولیوز

اضطراب، استرس و فشارهای روحی و فکری از عواملی هستند که باعث تشدید درد در ناحیه قفسه سینه و قلب می شوند. بر اثر این عوامل، افرادی که افتادگی دریچه قلب دارند، علائم بیماری شان تشدید می شود.

این دسته از بیماران و خانواده هایشان باید دور از هر گونه نگرانی و استرس، زندگی عادی خود را دنبال کنند.

عوارض:

  • شایع ترین عارضه ی آن بازگشت خون است. فشار خون بالا و جنس مذکر ریسک بازگشت خون را بیشتر می کند. اگر بازگشت خون شدید باشد، دریچه با جراحی ترمیم می شود تا از مشکلات جدی قلبی پیشگیری شود.
  • آریتمی یا نامنظم بودن ریتم قلب نیز یکی از عوارض است.
  • عفونت دریچه های قلبی نیز ممکن است ایجاد شود.

درمان دارویی:

افتادگی دریچه میترال در اکثر بیماران بدون علامت است و نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد اما در صورتی که علایم ایجاد شود پزشک می‌تواند برای درمان درد، اختلال ریتم قلبی یا سایر عوارض دارو تجویز کند. بعضی از این داروها عبارتند از:

  1. بتا بلوکرها جهت کاهش ضربان قلب
  2. آسپرین
  3. متوپرولول
  4. داروهای آنتی کواگولانت (رقیق کننده‌های خون) مانند وارفارین (کومادین) که از انعقاد خون جلوگیری می‌کند. این دارو در صورتی بیمار دارای سابقه فیبریلاسیون دهلیزی باشد تجویز می‌شود.

درمان جراحی:

  • ترمیم دریچه (Valve repair)
  • تعویض دریچه (Valve replacement)

منبع: تک پزشک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *