گلهای آپارتمانی

گیاه سانسوریا | 17 نکته درپرورش و نگهداری آن

گیاه سانسوریا (Sansevieria) که با نامهای گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز شناخته میشود، پرطاقتترین گیاه درون خانه‌ای بوده و معمولا هیچ وقت خراب نمیشود از این رو نگهداری آن در آپارتمان و منزل رایج و با صرفه است. این گیاه همیشه سبز به سایه و خشکی مقاوم است، از این رو نگهداری از آن برای ادارت، کارخانه‌ها و بانکها نیز مناسب بوده، برگهای بلند و کشیده آن نگاه را به سمت بالا هدایت کرده و قرار دادن گلدان سانسوریا در کنار ستون‌ها، زیبایی خاصی را به محیط کار میدهد. برای آشنایی با طریقه نگهداری گیاه سانسوریا در منزل و محل کار خود تا انتهای این مطلب با ستاره همراه باشید.

 نور:  گرچه به نور کم مقاوم است ولی نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است.

 دما:  بین ۱۰ تا ۲۴ درجه به همراه غبار پاشی در تابستان.

 آبیاری:  بین دو آبیاری خاک خشک شود و خشکی خاک را میتواند تا حدی تحمل کند ولی خشکی زیاد باعث چروکی برگها می شود.

 تغذیه:هر دو هفته یکبار کمبود عناصر در خاک گلدان را با اضافه نمودن کودهای مایع یا جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور جبران کنید..

 خاک مناسب:  خاک سبک مثل کمپوست.

 تعویض گلدان :گلدان کوچکتر را بر بزرگ ترجیح میدهد،گلدان را عوض کنید،مگر اینکه در حال ترکیدن باشد و سه سال یکبار عمل تعویض را انجام دهید،خاک اطراف ریشه و به طور کلی خاک گلدان را با فشار دست متراکم کنید.

 رطوبت :در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد،از اب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده کنید.بهترین رطوبت ساخت جزیره در زیر گلدان است.

 تمیزی برگ ها: برگهای غبارالود را با پارچه و با اسفنج مرطوب تمیز کنید.

 تکثیر: تقسیم ساقه های زیر زمینی و جدا کردن پاگیاه در بهار به ویژه نژادهای ابلق،گرفتن قلمه برگ به قطعاتی در حدود ۸ سانتی متر و ریشه دار کردن انها در خاک کاکتوس.

تکثیر گیاه سانسوریا

برای تکسیر سانسوریا ساده ترین و راحت ترین راه استفاده از پاجوش های گیاه مادر است. به این ترتیب که شما میتوانید پاجوش را با ریشه از گیاه مادر جدا کنید و به گلدان جدید انتقال دهید. راه دیگر برای تکثیر این گیاه، قلمه برگ سانسوریا است، که می بایست ساقه ای از گیاه را به قطعه های هشت سانتی متری ببرید و در ماسه بکارید و برای حفظ رطوبت گیاه روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا زمانی که گیاه جدید ظاهر شود.

maxresdefault 768x432 1

بیماری و درمان گیاه سانسوریا

mariz

سانسوریا گیاه مقاومی است، این گیاه بندرت دچار بیماری می شود ، از این رو نگهداری آن بسیار راحتر از گیاهان دیگر است، با این حال درصورت بروز بیماری میتوانید راهکارهای زیر را بررسی نمایید.

 برگها رنگ پریده و نقوش خود را از دست داده اند :نور کافی نیست،و یا گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،گلدان را به محل روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل نموده و یا کمبود عناصر خاک گلدان را با کود هر سه هفته یکبار جبران کنید.

 زخم های قهوه ای روی برگها نمایان شده اند: آبیاری بیش از اندازه بوده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک و پس آبیاری نمایید.

 برگها قهوه ای و خشک میشوند :گیاه تشنه و هوا گرم است،گلدان را آبیاری کنید و به محل خنک تری منتقل نمایید.

 برگها بد شکل و حاشیه انها جویده شده است :هر دو هفته یکبار با سم حشره کش سمپاشی کنید.

 برگهای جدید نرم و آبکی هستند و می افتند :تغذیه بیش از اندازه است،تغذیه مصنوعی را متوقف کنید تا برگها سفت شوند،با نصف میزان توصیه شده کافی است،در پائیز  و زمستان تغذیه لازم نیست.

 زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند :حشره آفت عامل است،با پنبه اغشته به محلول سم لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

 برگها سیاه رنگ شده و آبکی هستند: یخ زدگی عامل آن است،در شبهای سرد گیاه را نزدیک شیشه قرار ندهید،گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها از ریشه میپوسند :خاک باتلاقی شده است،آب زیر گلدانی را خارج کنید و اجازه دهید خاک سطح گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود،آبیاری بعدی را با میزان کمتری انجام دهید،زهکش را بازدید نمایید.

 نکته ها:

 تصفیه گر هوا : یکی از خواص این گیاه که آن را برای استفاده در منازل مناسب کرده است توانایی این گیاهان در پاک سازی هوا است. بنا بر تحقیقات انجام شده این گیاه می تواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا مانند “تولوئن ” یا ” فرمالدئید ” را تصفیه کند. از این رو کارشناسان توصیه می کنند که از این گیاه در اتاق خواب استفاده شود تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت تر شود.- “سانسواریا” به مانند سایر اعضای خانواده کاکتوس ها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است و می تواند در درون ساقه و برگ های خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگاه دارد. در زمان های قدیم از این گیاه برای تهیه فیبر و گاهی از برگ های آن برای بانداژ زخم ها استفاده می شده است. امروزه بیشتر از این گیاهان برای زیبا سازی محیط های خانگی مخصوصا آپارتمان ها استفاده می شود. این گیاه دارای رشد بسیار آرامی است و برای سالهای طولانی سبز و شاداب باقی می ماند.- این گیاه همچنین دارای گلی است که به رنگ ترکیبی سبز و سفید در بخش میانی گیاه می روید البته گل آن جذابیت خاصی ندارد اما معطر است.

برچسب هاAsparagaceae آپارتمانی زینتی سانسوریا مقاوم به نور کم نور غیر مستقیم همیشه سبز
این متن در سایت گلدون سبز منتشر شده و انتشار آن در راه پایدار به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *