تغذیه

نقش سبک زندگی و تغذیه فرد در پیشگیری از سرطان

به گزارش راه پایدار و نقل ازخبر منتشر شده توسط خبرگزاری منبع

حسین بیگلری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: سرطان به معنی رشد غیر قابل کنترل و لجام گسیخته سلول‌هاست که می‌تواند در هر قسمتی در بدن رخ دهد و به ۲ نوع خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می شود.

وی افزود: تشخیص به موقع سرطان پیش از دست اندازی به سایر قسمت‌های بدن ( متاستاز) بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: امروزه در دنیا افزایش دانش سلامت، عامل مهمی برای پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها است.

وی ادامه داد: موارد ابتلا به این نوع از سرطان در دنیا در حال افزایش است؛ درحالی که این بیماری با سبک زندگی و تغذیه فرد بسیار ارتباط دارد، یعنی اگر شیوه زندگی سالم داشته باشیم بیش از نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

بیگلری اضافه کرد: سرطان‌ دستگاه گوارش به واسطه اینکه برخی افراد اصول اولیه پیشگیری را رعایت نمی‌کنند در حال افزایش است.

وی عنوان کرد: مصرف زیاد نمک ، شکر، غذاهای سوخته و خیلی داغ، استعمال دخانیات، قلیان و الکل از عوامل بروز سرطان ها است.

بیگلری تشریح کرد: عواملی که باعث می‌شود سلول‌ها از حالت عادی به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند شامل چاقی، اضافه وزن، سبک زندگی غلط، استعمال سیگار، قلیان و الکل است که می تواند ریسک ابتلا به سرطان در فرد را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: محصولات غذایی مصرفی را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و از دوران نوجوانی سبک زندگی سالم و تغذیه سالم را داشته باشید.

بیگلری بیان کرد: یکی از میکروب‌هایی که در خصوص بیماری زایی سرطان خیلی حائز اهمیت است هلیکوباکتر بوده که در اثر مواد غذایی که شسته نشده یا آلوده هستند وارد بدن می‌شود و عامل مهم بروز سرطان در دستگاه گوارش است.

بیگلری گفت: یکی از علائم سرطان دستگاه گوارش سخت بلعی یا تغییر در وضعیت اجابت مزاج یا درد شکم دراز مدت بوده که از علائم وجود باکتری هلیکوباکتر است.

وی ادامه داد: سابقه سرطان در بستگان درجه یک حائز اهمیت است و از نظر ژنتیکی آن، نوع سرطان ارزیابی می شود.

بیگلری اضافه کرد: استرس‌های دراز مدت در تغییر شکل سلول ها از حالت عادی به سرطان زایی وجود دارد، افزایش سن نیز خطر بروز سرطان‌های سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: فلزات سنگین، آفت کش ها، سموم محصولات کشاورزی، رنگ ها و افزودنی‌های غیر مجاز سنتی، برخی از مواد شیمیایی و حرارت بالا در حین آماده سازی یا فرایند تهیه غذا از عوامل دیگر مواد سرطان زا است.

وی اضافه کرد: انجام غربالگری ها و تشخیص زود هنگام نقش مهمی در موضوع سرطان دارد.

بیگلری گفت: بهتر است اگر فردی دچار اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی مدت، تغییر در اجابت مزاج و وجود خون در مدفوع، بی اشتهایی مزمن و طولانی مدت همراه با کاهش وزن باشد بررسی شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تلاش می کنند با همکاری سایر ادارات ذیربط آرد و نان کامل توسط نانوایی‌ها به مردم داده شود که در پیشگیری از بروز سرطان ها اثر گذار است.

منبع:خبر آنلاین

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید