سلامتتغذیه

استفاده از دانه ماش درجلوگیری ابتلا به بیماری ها

دانه ماش بر گرفته از نام انگلیسی Mung Bean و  از جمله گیاهان بومی هندوستان است. این دانه یک گیاه علفی یک ساله است که ریشه‌های آن مستقیم  و دارای ساقه راست، ظریف، منشعب کرک دار می باشد . رنگ آن سبز روشن است. در ماش گل آذین خوشه شکل بوده و گل‌ها به رنگ زرد لیمویی هستند. میوه ماش به رنگ قهوه‌ای بوده و از نظر ظاهر باریک و دراز است ،  دارای دانه‌های کوچک کروی به رنگ خاکستری، سبز و یا قهوه‌ای هستند. ماش غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر، پروتئین و اسید آمینه های ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولیزین، والین، لیزین و آرژنین است و از همین رو خواص ماش بسیار فراوان است. از ماش برای تهیه غذاهایی مانند آش ماش، ماش پلو، شله ماش، سوپ ماش و سالاد ماش استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش راه پایدار به بررسی موارد از جمله خواص ماش در طب سنتی،  ریه،  پوست،  مو، زنان باردار و جنین،  دیابت،  فشار خون،  نقرس،  قلب و کلسترول خون،  تقویت سیستم ایمنی،  لثه،  پوکی استخوان و بسیاری خواص دیگر اشاره خواهد شد .

خواص دانه ماش سیاه

دانه ماش سیاه که در دسته بندی حبوبات قرار می‌گیرد یکی از حبوبات خاصی است که به علت غنی بودن از  مواد مغذی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. ماش سیاه غنی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر است و به دلیل داشتن این مواد به یکی از حبوبات مفید در رژیم گیاه‌خواری و سالم تبدیل شده است. خواص ماش سیاه بسیار  فراوان بوده و به مواردی مانند بهبود هضم غذا، افزایش سطح انرژی، تقویت تراکم استخوان با افزایش سن، کنترل سطح قند خون، منبع پروتئین گیاهی، داشتن پوستی سالم، کاهش درد و التهاب و حفظ سلامت قلب اشاره کرد.

مضرات ماش

مضرات دانه ماش

 دانه ماش نیز مانند سایر گیاهان در کنار تمام خواص و فوایدی که دارد می‌تواند مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد. لذا زیاده روی در مصرف این دانه می‌تواند منجر به افزایش خلط، نقرس، اسیداوریک، ضعف قوه باه، سوءهاضمه، نفخ، ناراحتی‌های دندان‌ها و عدم جذب کلسیم می شود. افرادی که درگیر با زخم روده‌ هستند بهتر است از ماش استفاده نکنند یا کمتر استفاده کنند.

خواص دانه ماش برای لاغری و کاهش وزن

دانه ماش با داشتن مقادیر بالای فیبر و پروتئن در خود می‌تواند موجب سرکوب هورمون‌های گرسنگی نظیر گرلین شده و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *