کسب و کار

میزان آب مورد نیاز درخت بادام دیم

میزان آب مورد نیاز درخت بادام دیم

درخت بادام از جمله درختان مثمر و تجاری است که به دلیل مقاومت بالا به گرما و کم آبی می‌تواند هم به صورت دیم هم به صورت آبی کاشته شده و از آن محصولات با کیفیت برداشت شود. در این مقاله میزان آب مورد نیاز درخت بادام دیم مورد بررسی قرار می‌گیرد و فاکتورهای موثر بر میزان نیاز آبی آن ذکر می‌گردد تا باغداران عزیز بتوانند با آگاهی بیشتری نسبت به کاشت و نگهداری این درخت سودآور اقدام کنند، پس با ما همراه باشید.

درخت بادام

از جمله مشخصات و ویژگی‌های بارز درخت بادام مقاومت بالای آن به کم آبی و خشکی است. این مشخصه امکان پرورش و کشت آن را به صورت دیم ایجاد کرده است، درخت بادام از جمله درختانی است که بومی خاورمیانه بوده و فصل کاشت آن درپاییز است. درخت بادام دارای گونه تلخ و شیرین است که گونه‌های شیرین به دلیل ارزش غذایی بالا جز خشکبار سودآور است و از گونه‌های تلخ به عنوان درختان زینتی یا در مصارف دارویی استفاده می‌شود.

این درخت با شکوفه‌های صورتی روشن از اواخر اسفند تا اوایل بهار گلدهی می‌کند. اما درخت بادام در هر دوره و چرخه زندگی نیاز آبی متفاوتی دارد و توجه به این نیاز و آبیاری درست آن می‌تواند از این درخت مقاوم  تا بالای ۴۰ سال درآمدزایی و سوددهی را عاید باغدار کند..

میزان آب مورد نیاز درخت بادام دیم

مقاومت بالای درخت بادام به کم آبی و خشکسالی و سازگاری آن با تمامی شرایط آب و هوایی باعث شده اکثر باغات بادام به صورت دیم احداث شود. اما در مناطق کم بارش و گرمسیری اگررطوبت از میزان درصد معمولی پایین‌تر باشد، ریزش گلبرگ‌ها اتفاق افتاده که بر کاهش باردهی و کیفیت آن نیز تاثیرگذار است. پس در هر صورت باید برای داشتن درختانی پرثمر، تناژ بالا و کیفیت مطلوب به تامین نیاز آبی درخت بادام توجه ویژه‌ای شود.

به طور کلی نیاز آبی درخت بادام ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر در سال است که کاشت آن به صورت دیم باید در مناطقی اتفاق بیفتد که میزان بارندگی‌ها و پراکنش نزولات جوی کمتر از ۳۵۰ میلی‌متر نباشد. زیرا کمتر از این مقدار می‌تواند باعث کاهش کمیت و کیفیت محصول درخت بادام شود.

با توجه به اینکه نیاز آبی  باغ بادام دیم با استفاده از نزولات جوی و بارندگی‌های منطقه صورت می‌پذیرد برای توسعه بادام کاری  باید میزان پراکندگی بارندگی‌ها در ماه‌های مختلف مورد نظر قرار بگیرد و از روش‌های حفظ آب و کاهش هدر رفت آب به این منظور استفاده شود. در کل احداث باغ بادام و کشت پرورش درخت بادام باید با توجه به گونه نهال و موارد زیر انجام شود.

 

میزان آب مورد نیاز درخت بادام دیم

 

 

فاکتورهای موثر بر نیاز آبی درخت بادام

  • بافت خاک: اینکه درخت بادام در چه نوع بافت خاکی کاشته می‌شود می‌تواند نیاز آبی آن را کاهش یا افزایش دهد. در خاک‌های سبک آب به سرعت نفوذ و  از محدوده ریشه خارج شده و در عمق خاک نفوذ می‌کند و ماندگاری ندارد، در بافت‌های سنگین نیز آب به سختی می‌تواند به ریشه رسیده و در سطوح بالاتر باقی مانده و در اثر تابش نور خورشید تبخیر و از دست می‌رود. پس بهترین نوع بافت خاک برای درخت بادام بافت خاکی لومی و سبک است که هم تخلخل بالا و هم نفوذ پذیری بالایی دارد و هم می‌تواند ظرفیت بالایی در ذخیره و ماندگاری آب داشته باشد.

رقم بادام: هنگام احداث باغ بادام دیم مهم‌ترین نکته توجه به نوع رقم بادام است، رقم‌هایی مانند: نهال بادام آذرخوشه‌ای که بسیار مقاوم به کم آبی و خشکسالی است می‌تواند در احداث باغ بادام دیم بسیار گزینه ایده آلی باشد. زیرا هم نیاز آبی کمی دارد و هم در مواجهه با کم آبی و تنش‌های آبی خشک نمی‌شود.

  • پراکنش و میزان بارندگی منطقه: مشخصا باغات بادام دیم با استفاده از آب باران و نزولات جوی سیراب می‌شوند و اینگونه باغات باید در مناطقی که بالای ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی دارند احداث شود. پس باید مناطقی مورد انتخاب قرار بگیرند که میزان بارندگی بالایی داشته باشند تا نیازی به آبیاری دستی نباشد.

شرایط آب و هوایی: اینکه درخت بادام در چه نوع شرایط آب و هوایی کاشته می‌شود می‌تواند نیاز آبی آن را نیز متفاوت کند. به عنوان مثال در مناطق گرمسیری به دلیل تابستان‌های گرمتر نیاز آبی و تشنگی درخت بادام در اثرافزایش تبخیر بیشتر است، متقابلاً در مناطق معتدل نیاز آبی نهال کمتر خواهد بود.

  • نوع فصل: مسلماً نیاز آبی درخت بادام در فصل تابستان در اوج گرما و شکل‌گیری میوه با فصل خواب و زمستان بسیار متفاوت است. نیاز آبی درخت در هر فصل با توجه به چرخه زندگی آن متفاوت است.

سن درخت: قطع به یقین درختان بادامی که سن آنها کمتر از دو سال است نیاز آبی متفاوتی از درختان بزرگسال و تنومند دارند و نیاز آبی آنها برای توسعه و استقرار ریشه بیشتر است. اگر در پاییز در اواخر پاییز کاشته شوند می‌توانند با استفاده از روان آب‌ها و بارندگی‌های اتفاق افتاده در فصول سرد سیراب شوند. اما اگر در اواخر زمستان کاشته شوند باید نسبت به رفع نیاز آبی آنها توجه ویژه‌ای شود.

راهکارهای موثر در دریافت و حفظ بیشتر آب در باغات بادام دیم

  • در مناطقی که باغات بادام در اراضی شیبدار ایجاد شده‌اند، باید برای هدایت آب باران از بخش‌های بالاتر به سمت درختان کاشته شده در پایین دست مسیرها به گونه‌ای ایجاد شود که از عبور سریع آب جلوگیری شده و بیشترین بهره‌برداری از این روان آب‌ها برقرار شود.
  • در اطراف درختان بادام با استفاده از خاک‌های نفوذ پذیر که قابلیت نگهداری بیشتر آب را دارند باید پشته‌هایی ایجاد شود تا آب حاصل از بارندگی در آن به مدت بیشتری ذخیره شود، تا با نفوذ عمیق آب در خاک، ریشه درخت سیراب شود.
  • قبل از احداث باغ باید نوع بافت خاک مورد آنالیز قرار بگیرد و با استفاده از خاک ورزی و اضافه کردن خاکی با بافت سبک، نوع خاک لومی شده تا نفوذ پذیری و نگهداری آب در آن بالا رود.
  • باید در سطح بالایی خاک یا هنگام پر کردن چاله از مواد جاذب رطوبت مانند جاذب‌های صنعتی یا کود دامی پوسیده استفاده شود تا جذب آب و ماندگاری آن بیشتر شود.
  • می‌توان با استفاده از مالچ پاشی در اطراف درخت از تبخیر سطحی آب از خاک جلوگیری کرد. همچنین از رشد علف‌های هرز و جذب آب توسط آنها نیز پیشگیری می‌شود.

 

راهکارهای موثر در دریافت و حفظ بیشتر آب در باغات بادام دیم

 

جمع‌بندی

گفتیم که درخت بادام نیاز آبی کمی دارد و به دلیل مقاومت به کم آبی امکان احداث باغات  دیم آن نیز وجود دارد به شرط اینکه مناطقی انتخاب شود که دارای بارندگی‌های بالای ۳۰۰ میلی‌متر در سال بوده و همچنین خرید نهال بادام از ارقام مقاوم صورت بگیرد. بدین منظور باغداران عزیز می‌توانند برای خرید نهال بادام از تخصصی‌ترین نهالستان کشور یعنی برتر نهال ارقام مورد نظر خود را با کیفیت و سلامت تضمین شده انتخاب کنند و مشاوره‌های تخصصی را در رابطه با احداث باغ بادام دریافت کنند.

 

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال:  ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *