روانشناسی

کودکان در ویترین؛ والدین شاخ مجازی تربیت می‌کنند

به گزارش راه پایدار:

«اینستا رو که باز می‌کنی هرکی یه شوهر یا بچه گرفته دستش داره تولید محتوا می‌کنه.» این جمله را کاربری به شوخی در صفحه شخصی‌اش در ایکس (همان توییتر خودمان) نوشته بود؛ یک شوخی که البته بیشتر طنز سیاهی بود و یک واقعیت آزاردهنده که مدت‌ها است تبدیل به یک رفتار نابهنجار در فضای مجازی شده است. به‌خصوص در مواردی که پای کودک به میان می‌آید و افراد زیر سن قانونی را به ابزاری برای نمایش تبدیل می‌کند.

این نمایش هم بینندگان زیادی دارد، هم لایک‌کننده‌های بسیار و هم پول فراوان. احتمالاً این مورد آخر، یعنی کسب درآمدهای بالا از به نمایش گذاشتن یک کودک که صرفاً زیبا یا شیرین‌زبان است یا در مواردی مهارت خاصی برای ارائه به مخاطبان دارد، دلیل اصلی عطش بسیاری از والدین برای تبدیل کردن کودکشان به یک ویترین است.

به گزارش زومیت، بلاگر یا اینفلوئنسر شدن در شبکه‌های اجتماعی چند سالی است که به یکی از فعالیت‌ها و حرفه‌های جذاب تبدیل شده است. در این سال‌ها تعداد زیادی از کاربران به بلاگر، اینفلوئنسر یا شاخ مجازی تبدیل شده‌اند که با تولید محتوا در موضوعات مختلف مخاطب جذب می‌کنند، تبلیغ می‌گیرند و درآمد بالا به دست می‌آورند.

از Kidfluencer چه می‌دانید؟

در میان اینفلوئنسرهای مختلف اما حساب کودکانی که در نقش یک اینفلوئنسر ظاهر می‌شوند و چند صد هزار یا چند میلیون دنبال‌کننده دارند جداست. کودکانی که با به نمایش گذاشتن خودشان یا مهارت و توانایی خاصی فالوئر جذب می‌کنند، فقط هم مختص ایران نیستند.

تب فعالیت کودکان در شبکه‌های اجتماعی آنقدر بالا گرفته که حالا اسم و عنوان خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است: Kidfluencer یا کودک‌اینفلوئنسر.

در تعریف این اصطلاح آمده است: «کودک اینفلوئنسر فردی زیر ۱۸ سال است که در رسانه‌های اجتماعی حضور پیدا کرده، در حال ایجاد محتوا برای ایجاد بازدید و تعامل است که اغلب حمایت مالی می‌شود.»

همین حمایت مالی یا کسب درآمد است از طریق کودکان در فضای مجازی است که باعث می‌شود عده‌ای این کودکان را کودک کار مدرن یا کودک کار مجازی بدانند.

هرچند این کودکان مانند کودک کار در محیط فیزیکی به کار یدی یا انجام کارهایی مثل دست‌فروشی و دوره‌گردی سر چهارراه‌ها، خیابان‌ها و واگن‌های مترو مشغول نیستند اما همین که کودک بدون آگاهی کامل، قدرت تصمیم‌گیری یا اطلاع از شرایط کاری و حقوقی درآمدزایی می‌کند، کودک کار محسوب می‌شود که برخلاف قانون است.

قانون در مورد کودکان کار مجازی چه می‌گوید؟

البته استفاده از تصاویر کودکان حتی اگر با هدف درآمدزایی هم نباشد اخلاقی نبوده و حتی «انتشار تصویر افراد زیر سن قانونی و در نظر نگرفتن انتخاب و اختیار کودک، خلاف کنوانسیون حقوق کودک به حساب می‌آید.» در ایران هم برای موضوع کودک کار فضای مجازی قوانینی داریم.

در قانونی که سال ۱۳۹۹ تصویب شده آمده است «در صورتی که طفل یا نوجوان در معرض بزه‌دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت یا وضعیت آموزشی قرار بگیرد، وضعیت مخاطره‌آمیز محسوب شده و موجب مداخله و حمایت قانونی از طفل و نوجوان می‌شود.»

در بخش دیگری از این قانون هم ذکر شده است «به کارگیری غیرقانونی طفل و نوجوان یا وادار کردن و گماردن او به کار یا خدمتی که از لحاظ جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی با نظر به وضعیت طفل و نوجوان برای وی مضر یا خطرناک باشد هم موجب پیگیرد قانونی خواهد شد.»

متأسفانه کودکان تماشایی هستند و نظرها را به خود جلب می‌کنند

اگر کاربر شبکه‌های اجتماعی باشید بعید است کودکانی که توسط پدر و مادرشان آرایش می‌شوند و با رفتار و الفاظ نامتناسب با سن کودک مقابل دوربین حاضر می‌شوند؛ کودکی به اصرار پدرش سخت ورزش می‌کند و مهارت‌های ورزشی عجیب و غریبش را به نمایش می‌گذارد؛ کودکی که به اصرار والدینش مقابل دوربین مشروبات الکلی می‌خورد و… را ندیده باشید.

این کودکان معمولاً چشم‌های زیادی را به خود می‌دوزند و فالو و لایک و کامنت بسیار دریافت می‌کنند. لایف‌وب در گزارشی که مهر ماه امسال، به مناسبت روز جهانی کودک، منتشر کرده بود صفحه یکی از مشهورترین کودک‌اینفلوئنسرهای ایرانی را، که با انجام فعالیت‌های ورزشی و به واسطه پدری که صفحه او را اداره می‌کند به چهره معروفی تبدیل شده، بررسی کرده بود.

این بررسی نشان داد این کودک اینفلوئنسر ورزشکار در مقایسه با صفحات اینفلوئنسرهایی که از نظر تعداد فالوئر هم‌رده با صفحه او هستند از نظر فالوئر در رتبه پنجم و از نظر نرخ تعامل و درگیر کردن مخاطب در رتبه سوم قرار دارد که نشان می‌دهد این کودک در اینستاگرام بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

منبع :عصرایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *