تغذیه

مصرف روزانه توت فرنگی موجب بهبود سلامت مغز و قلب می شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، مطالعات گذشته نشان داده است که انواع توت‌ها به کاهش التهاب کمک می‌کنند و در محافظت از نواحی خاصی از بدن مانند میکروبیوم روده و سیستم قلبی عروقی موثرند.
محققان دانشگاه ایالتی سن دیگو تکزاس می‌گویند خوردن روزانه معادل دو وعده توت فرنگی می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی، کاهش فشار خون و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی فرد کمک کند.
دکتر «شیرین هوشمند»، استاد علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی سن دیگو و محقق اصلی این مطالعه، گفت: «قبل از انجام مطالعه بالینی ما، برخی از اثرات مشابه در مطالعات حیوانی و برخی مطالعات انسانی، نشان داده شد.»
برای این مطالعه، دکتر هوشمند و تیمش مطالعه‌ای را با ۳۵ مرد و زن سالم بین ۶۶ تا ۷۸ سال انجام دادند. در یک دوره هشت هفته‌ای، هر روز، شرکت‌کنندگان یا ۲۶ گرم پودر توت فرنگی خشک شده منجمد مصرف کردند که معادل دو وعده توت فرنگی تازه بود یا پودر غیرتوت فرنگی به عنوان گروه کنترل مصرف کردند.
در پایان هشت هفته، محققان دریافتند افرادی که توت فرنگی مصرف کردند در مقایسه با افرادی که پودر کنترل مصرف کردند سرعت پردازش شناختی شأن تا ۵.۲٪ افزایش یافت، فشار خون سیستولیک شأن تا ۳.۶٪ کاهش یافت و ظرفیت آنتی اکسیدانی شأن ۱۰.۲٪ افزایش یافت.
دکتر هوشمند در ادامه افزود: «این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف توت فرنگی ممکن است عملکرد شناختی را تقویت کند و عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون را بهبود بخشد. ما تشویق می‌شویم که یک تغییر ساده در رژیم غذایی، مانند افزودن توت‌فرنگی به رژیم غذایی روزانه، ممکن است این نتایج را در افراد مسن بهبود بخشد.»
توت فرنگی حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامتی است، از جمله ویتامین A، منیزیم، پتاسیم و فولات (ویتامین B۹).
علاوه بر این، توت فرنگی دارای ویتامین C بسیار بالایی است – خوردن تنها هشت توت فرنگی، ویتامین C روزانه بدن را تأمین می‌کند.
توت فرنگی به داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از جمله پلی فنول ها و فیتواسترول ها معروف است. پلی فنول ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و فیتواسترول ها به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند.
تحقیقات قبلی مصرف توت فرنگی را با کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر و حتی کمک بالقوه به پیشگیری از سرطان مرتبط دانسته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *