کسب و کار

بهترین زمان برای مراجعه به متخصصین بیماری های عفونی چه زمانی است؟

وقتی فردی بیمار می شود، یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام دهد؛ مراجعه به پزشک است. اگر کسی به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شود، باید هرچه سریع تر به پزشک متخصص عفونی مراجعه کند. چرا که تعلل و دیر مراجعه کردن به پزشک عفونی، باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری می‌شود.

البته این جمله به این معنا نیست که خود بیماری ترسناک است و ممکن است برای بقیه خطرناک باشد، این جمله بیشتر برای خود بیمار است که در صورتی که مراجعه کردن به پزشک را به تاخیر بیندازد، ممکن است سلامتی اش به خطر بیفتد.

بیماری عفونی به چه معناست؟

وقتی گروهی از میکروب‌ها یا باکتری‌ها به درون بدن نفوذ می‌کنند و درون بافت های بدن، تجمع و رشد می کنند؛ سلول‌های دفاعی با آن‌ها درگیر می‌شود و این درگیری در میان این دو باعث ایجاد التهاب می‌شود که این التهاب، نشانه وجود عفونت است.

گاهی سلول‌های ایمنی در بدن  از پس این مهاجمان برمی آیند و نیازی به دکتر نیست اما گاهی نیز زور سلول‌ها به باکتری‌ها نمی‌رسد که در این مواقع شخص باید به پزشک مراجعه کند. عفونت های گوش، حلق و بینی، عفونت گوارشی، عفونت کلیه و مجاری اداری و … از جمله متداول ترین عفونت هایی هستند که ممکن است پیش بیاید.

آشنایی با انواع عفونت ها

ایجاد یک عفونت در بدن، ارتباط کاملا مستقیمی با عامل عفونت دارد. یک متخصص عفونی باید با توجه به منشا عفونت اقدام به درمان و از بین بردن عفونت کند. بنابراین مهم ترین امر در بحث درمان عفونت توسط پزشک، شناسایی علت عفونت است که می‌تواند تا حد زیادی در امر بهبود، راه‌گشا باشد. به صورت کلی انواع عفونت‌ها را با توجه به عامل ایجاد آن به سه دسته تقسیم می‌کنند.

  • عفونت ویروسی
  • عفونت قارچی
  • عفونت باکتری

عفونت چه علائمی دارد؟

علائم عفونت نیز مانند انواع عفونت، به عامل ایجاد عفونت بستگی دارد. عفونتها می‌توانند باعث ایجاد علائم گسترده‌ای در افراد بشوند و تنها پزشک است که با تجربه خود می تواند این علائم را از هم تشخیص دهد و برای بهبود بیماری اقدام کند.

بسیاری از عفونت ها علائمی شبیه به هم دارند، در این صورت کار برای تشخیص عامل عفونت سخت تر می‌شود، به  این صورت که برای پیدا کردن عامل عفونت آزمایش‌های متعددی انجام باید داد.

 یکی از مشترک ترین علائم عفونت در بدن، تب است. تب وقتی ایجاد می شود که سلول های ایمنی با موجودات مهاجم درگیر می‌شوند و آتش درگیری آن ها زیاد می‌شود که به این ترتیب دما در بدن افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد تب می شود. علاوه بر تب، عوامل دیگری نیز هستند که برای انواع عفونت‌ها شایع هستند و در صورت داشتن این علائم، می‌توانید به داشتن عفونت در بدن خودتان شک کنید.

  • سرفه
  • درد
  • کاهش وزن زیاد در زمان بسیار کم
  • تورم غدد لنفاوی
  • تعریق شبانه
  • خستگی مزمن و احساس درد در ناحیه ای از بدن بیش از ۳ ماه
  • احساس درد و سوزش در تمامی اندام‌های بدن

روش درمان بیماری های عفونی

برای درمان بیماری عفونی باید ابتدا علت بیماری کشف شود. این مرحله مهم ترین قسمت از روند بهبود عفونت در بدن است. این کار توسط یک پزشک عفونی انجام می‌شود و با توجه به نوع عفونت درگیر شده در بدن، روش‌های درمانی متفاوتی را در پیش می‌گیرد.

روش درمان بیماری های عفونی

برای درمان بیماری  های مرتبط با عفونت، متخصص عفونی روش های متفاوتی را در پیش می‌گیرند که عمده روش‌ها یا باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند یا از رشد عامل عفونت جلوگیری به عمل می آورند. برای مثال برای درمان و بهبود عفونت که عامل باکتریایی دارد، از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود یا برای بیماری‌های قارچی از داروهای خوراکی یا موضعی استفاده می شود.

مراجعه به پزشک عفونی

عفونت‌ها در صورتی که رشد پیدا کنند و به موقع برای درمان آن ها اقدامی نشود، به پدیده‌ای خطرناک می‌توانند تبدیل شوند. یکی از نمونه های آن که امروزه تقریبا تمامی افراد با آن سر و کار دارند، بیماری کرونا است. بیماری کرونا در صورتی که در همان روزهای اول بیماری به پزشک مراجعه شود و دستورات دارویی بگیرید، می توانید به راحتی بر آن غلبه کنید.

تمامی بیماری‌های عفونی به همین صورت است که در صورتی که در زمان درست به پزشک مراجعه شود، می‌توان به راحتی با آن مقابله کرد و بدون مشکل خاصی، اقدام به درمان بیماری کرد.

مراجعه به پزشک عفونی

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که افراد هنگام بیماری و مخصوصا بیماری های عفونی انجام می دهند، اقدام به خود درمانی کردن است. اگر خود درمانی همراه با تشخیص اشتباه علت بیماری باشد می تواند باعث ایجاد فاجعه برای فرد شود.

به همین دلیل است که افراد اگر علائمی از عفونت یا بیماری را در خود می بینند، بهتر است هرچه زودتر و در همان روزهای ابتدایی به پزشک مراجعه کنند و برای درمان خود اقدام کنند.

از کجا اقدام به تهیه نوبت برای پزشک عمومی کنیم؟

برای رزرو نوبت بهترین کار مراجعه به سامانه ای است که تمامی پزشکان را در خود قرار داده است تا شما بدون هیچ گونه دغدغه ای میتوانید از آن جا نوبت بگیرید. بهترین سایت در زمینه رزرو آنلاین و مشاوره دکتر، پذیرش ۲۴ است.

در وب سایت نوبت دهی آنلاین پذیرش ۲۴ ، شما می‌توانید بدون هیچ گونه مراجعه حضوری به مطب پزشک، نوبت خود را رزرو کرده و در زمان مشخص در مطب دکتر مورد نظرتان حضور یابید.

یکی از مزیت‌‌ها و خوبی‌‌های این سامانه رزرو آنلاین این است که علاوه بر دادن نوبت دهی به صورت آنلاین، می توانید از مشاوره پزشکان سراسر ایران به صورت مجازی استفاده کنید و در این شرایط کرونایی در داخل منزل از راهنمایی بهترین پزشکان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *