کسب و کار

تنبلی تخمدان چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند؟

تنبلی تخمدان یک بیماری زنانه است که شاید نام آن را بسیار شنیده باشید. از آنجایی که یک بیماری نسبتا شایع محسوب می ‌شود و می‌ تواند برای فرد دشواری‌ هایی ایجاد نماید، بهتر است با علائم تنبلی تخمدان و عوارض ان آشنا شوید.

ویزیت شوید : ویزیت متخصص زنان در منزل

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان به معنای این است که فرد مبتلا تعدادی کیست کوچک یا کیسه های پر از مایع در تخمدان خود رشد دارد. این کیست ها مضر نیستند، اما می توانند منجر به عدم تعادل در سطح هورمون ها شوند. زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک همچنین ممکن است تغییر در چرخه قاعدگی، افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی)، رشد بیش از حد مو، آکنه و چاقی را تجربه کنند. تخمدان پلی کیستیک شایع ترین علت ناباروری در زنان است. زیرا این بیماری می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند. در زنانی که می توانند با تخمدان پلی کیستیک باردار شوند، میزان سقط جنین، دیابت بارداری، فشار خون بالا ناشی از بارداری و زایمان زودرس بیشتر است.

برای سونوگرافی کیست های زنانه : سونوگرافی در منزل

علت تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان در بسیاری از خانم‌ ها در سنین باروری یعنی ۱۵ الی ۴۵ سالگی رخ‌ می ‌دهد و علت اصلی آن مشخص نیست. با این ‌حال موارد زیر را‌ می ‌توان به ‌عنوان محتمل ‌ترین علت تنبلی تخمدان ذکر کرد:

اضافه‌ وزن

مقاومت به انسولین

استرس و اضطراب

ژنتیک

اختلالات تیروئید

اختلالات غده فوق ‌کلیه

بیماری ‌های التهابی و میکروبی لگن و رحم

وجود غده و تومور در مغز

شیمی‌ درمانی

مصرف دخانیات

اعتیاد به مشروبات الکلی

آزمایشتان را در خانه دهید : آزمایش در منزل

علائم تنبلی تخمدان کدامند؟

به غیر از وجود کیست در تخمدان ها که تنها به وسیله ی آزمایش توسط پزشک قابل مشاهده است، علائم تنبلی تخمدان شامل موارد زیر هستند:

قاعدگی های نامنظم

سطح آندروژن بالا

آپنه خواب

سطح استرس بالا

فشار خون بالا

برچسب های پوستی

ناباروری

آکنه، پوست چرب و شوره سر

کلسترول بالا و تری گلیسیرید

خستگی

طاسی الگوی زنانه

مقاومت به انسولین

دیابت نوع ۲

درد لگن

افسردگی و اضطراب

افزایش یا کاهش وزن به صورت قابل توجه

رشد بیش از حد مو در صورت و بدن، معروف به هیرسوتیسم

کاهش میل جنسی

عوارض تنبلی تخمدان

داشتن سطح آندروژن بالاتر از حد طبیعی می ‌تواند بر قدرت باروری و سایر ابعاد سلامتی شما تأثیر بگذارد. در ادامه با این تأثیرات آشنا می‌ شوید:

ناباروری: برای باردار شدن باید تخمک‌گذاری داشته باشید. زنانی که به‌ طور منظم تخمک ‌گذاری نمی‌کنند، به اندازه لازم برای باروری تخمک‌گذاری نمی ‌کنند. به همین دلیل، تنبلی تخمدان یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است.

سندرم متابولیک: حدود ۸۰ درصد از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، دارای اضافه ‌وزن یا چاقی هستند. چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک، خطر ابتلا به قند خون، فشارخون بالا، کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد را بالا می ‌برد. در مجموع به این عوامل سندرم متابولیک گفته می ‌شود که خطر بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می ‌دهند.

آپنه خواب: این وضعیت باعث وقفه‌ های مکرر تنفس در طول شب می‌ شود که درنهایت باعث قطع خواب فرد می ‌گردد. آپنه خواب در خانم ‌هایی که اضافه‌ وزن دارند بیشتر دیده می‌ شود خصوصاً اگر تنبلی تخمدان هم داشته باشند. خطر بروز آپنه خواب در زنان چاق مبتلا به تنبلی تخمدان، پنج تا ۱۰ برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است.

سرطان آندومتر: در طی تخمک ‌گذاری، مخاط رحم از بین می رود. اگر هرماه تخمک ‌گذاری نداشته باشید، این مخاط رحم می‌ تواند ضخیم شود. مخاط ضخیم رحم می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.

افسردگی: هم تغییرات هورمونی و هم علائمی مانند رشد ناخواسته مو می ‌توانند بر احساسات شما تأثیر منفی بگذارند. بسیاری از مبتلایان به تنبلی تخمدان درنهایت افسردگی و اضطراب را تجربه می ‌کنند.

20cf7d74 295c 4ec4 bc23 a08368ed3c9a

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر موارد، پزشک می تواند پس از معاینه، تنبلی تخمدان را تشخیص دهد. گاها ممکن است آزمایش خون یا سونوگرافی برای کمک به تشخیص نیز توسط پزشک در خواست شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید