مهارت های زندگی

بهترین سبک های زندگی

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی سبک زندگی مجموعه‌ای از عادات و الگوهای رفتاری زندگی است که مواردی نظیر الگوی خواب، نوع رژیم غذایی، میزان تحرک بدنی، مهارت مدیریت استرس و میزان مصرف دخانیات را شامل می‌شود. برای اینکه بتوانید سبک زندگی سالمی داشته باشید، لازم است که به همه این جنبه‌ها توجه کنید تا در ابعاد مختلف زندگی سلامت بیشتری را تجربه نمایید. باید پیش از هر چیز به خودآگاهی کافی در مورد نیازهای جسمانی و روانی خود دست‌ یابید و در جهتی که بیش‌ترین کمک را به وضعیت سلامتی شما دارد، گام بردارید.

سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی یکی از مؤلفه‌های مؤثر بر سلامتی و تندرستی است. عوامل مختلفی وجود دارند که در داشتن سبک زندگی سالم تأثیر می‌گذارند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پیگیری رژیم غذایی مناسب، داشتن فعالیت و تحرک کافی در طول روز، نگه داشتن وزن در محدوده سالم و مدیریت استرس‌های روزانه اشاره کرد. توجه داشته باشید که سبک زندگی تنها به انجام این کارها محدود نمی‌شود و در واقع به الگوی کلی زندگی شما اشاره دارد. سبک زندگی سالم به این معناست که شما در تمامی ابعاد جسمانی، روانی، هیجانی و روانی برای ارتقای وضعیت خود بکوشید و مراقبت کافی از دنیای درونی و بیرونی خود داشته باشید.

 

روش هایی برای داشتن سبک زندگی سالم

روش‌ها و راهکارهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در افزایش احساس تندرستی کمک کنند و سبک زندگی سالمی را برایتان به ارمغان بیاورند. با این حال به این مسئله توجه داشته باشید که هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و در نتیجه نوع تلاش‌های هر شخص برای شکل دادن سبک زندگی سالم می‌تواند با دیگران متفاوت باشد. از همین رو لازم است که بتوانید پیش از هر چیز به خودآگاهی کافی در مورد نیازهای جسمانی و روانی خود دست‌ یابید و در جهتی که می‌تواند کمک بیشتری به وضعیت سلامتی شما داشته باشد گام بردارید. ما در ادامه به چند راهکار عمومی برای پرورش سبک زندگی سالم اشاره کرده‌ایم.

1. آب بیشتری بنوشید

بیشتر ما در طول روز به میزان کافی آب نمی‌نوشیم و اهمیت چندانی برای این موضوع قائل نیستیم. این در حالی است که آب یکی از مهم‌ترین فاکتورها جهت افزایش عملکرد بدن است. این آب است که به جریان یافتن اکسیژن و مواد غذایی در بدن کمک کرده و دفع مواد زائد را تسهیل می‌بخشد. از آنجایی که بخش زیادی از آب بدن در طول روز از طریق ادرار، مدفوع و تعریق از بدن خارج می‌شود جایگزین کردن میزان آب مورد نیاز برای بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است. متخصصان معمولاً نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب را توصیه می‌کنند.

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند بدانید بدن شما به میزان کافی از آب برخوردار است توجه کردن به رنگ ادرار است. در صورتی که میزان آب مناسبی در بدنتان وجود داشته باشد رنگ ادرار اغلب شفاف و روشن خواهد بود. از جمله دیگر علائمی که می‌توانند در مورد خشکی بدن به شما هشدار دهند می‌توان به میزان کم دفع ادرار در طول روز، خشکی لب‌ها و دهان اشاره کرد.

2. خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب می‌تواند زیربنای بروز مشکلات متعددی باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چاقی، دیابت و حتی بیماری‌های قلبی اشاره کرد. اگر کمبود خواب در طولانی مدت ادامه یابد می‌تواند سیستم ایمنی شما را نیز تحت تأثیر قرار داده و عملکرد آن را تضعیف کند. این امر به خودی خود در بروز هرچه بیشتر سرماخوردگی و انواع آنفولانزاها تاثیر دارد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که بتوانید در طول شب خواب با کیفیتی را تجربه کنید.

برای اینکه بتوانید بهداشت خواب خود را تأمین کنید انجام کارهای مختلفی می‌تواند کمک کننده باشد. برای مثال تلاش کنید تا هنگام شب کافئین کمتری مصرف کرده و از خوردن زیاد قهوه و چای بپرهیزید. علاوه بر این درست است که مصرف نوشیدنی‌های الکلی خواب آور است اما کیفیت خواب را کاهش می‌دهد. در نتیجه لازم است تا جایی که امکان دارد در ساعات نزدیک به خواب مصرف نوشیدنی‌های الکلی را نیز به حداقل برسانید.

علاوه بر تغذیه میزان تحرک بدنی نیز می‌تواند در کیفیت خواب شما تأثیر داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند داشتن تنها 10 دقیقه ورزش منظم روزانه می‌تواند به ارتقای کیفیت خواب افراد کمک کند. در نتیجه گنجاندن فعالیت‌های ساده‌ای نظیر پیاده روی یا دوچرخه سواری در برنامه روزانه نه تنها به افزایش احساس نشاط در شما کمک می‌کند بلکه می‌تواند به بهبود وضعیت خوابتان نیز بیانجامد.

3. از تکنیک‌های آرامش بخشی استفاده کنید

توانایی مدیریت استرس یکی از مؤلفه‌های اساسی برای داشتن سبک زندگی سالم محسوب می‌شود. با این حال کنترل استرس‌های روزمره برای همه افراد کار آسانی نیست و نیاز به تمرین مهارت‌های خاصی دارد. روانشناسان با آموزش روش‌های خاصی نظیر تکنیک‌های تنفسی، ذهن آگاهی و ریلکسیشن به شما کمک می‌کنند تا بتوانید اضطراب‌های خود را در حد متعادلی نگه دارید و در طول روز آرامش بیشتری را احساس کنید.

4. ازبرنامه ورزشی منظمی پیروی کنید

تحرک یکی دیگر از عوامل اصلی داشتن سبک زندگی سالم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که داشتن فعالیت بدنی کافی از روش‌های مختلفی می‌تواند باعث ارتقای سطح سلامتی شما شود. برای مثال ورزش کردن طول عمر را افزایش می‌دهد، تراکم استخوان‌هایتان را بیشتر می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌نماید.

اگر زمان یا شرایط رفتن به باشگاه‌های ورزشی را ندارید باید به شما بگوییم که حتی انجام فعالیت‌های ساده‌ای نظیر پیاده روی یا دوچرخه سواری نیز اگر به شیوه روزانه و منظم انجام شود می‌تواند به بهبود سلامت شما کمک کند. برای اینکه بتوانید ورزش کردن را به نوعی عادت روزمره تبدیل کنید بهتر است آن را با موضوعات مورد علاقه خود پیوند بزنید. برای مثال می‌توانید برای پیاده روی به مکان‌های مورد علاقه‌تان بروید، همراه آن موسیقی‌های لذت بخش گوش دهید و به خاطر انجام آن به خود پاداش بدهید.

5. از میوه‌ها و سبزیجات بیشتری استفاده کنید

اکثر میوه‌ها سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند. در نتیجه تلاش کنید تا میزان ویتامین مورد نیاز خود را در طول روز از طریق این موادغذایی غنی به دست بیاورید. متخصصان به طور کلی خوردن روزانه 5 تا 9 واحد میوه و سبزیجات را توصیه می‌کنند. اگر خوردن  این میزان میوه و سبزیجات به صورت خام برای شما دشوار است می‌توانید در غذاهای پخته خود از آن‌ها استفاده کنید.

6. از مصرف دخانیات پرهیز کنید

تقریباً همه افراد از آثار منفی مصرف سیگار بر سلامتی آگاه هستند. اما بسیاری از افراد تأثیرات آن بر اطرافیان را جدی نمی‌گیرند. این نوع مواجهه با دخانیات که تحت عنوان مصرف غیر فعال شناخته می‌شود نیز می‌تواند تا حد زیادی در بروز بیماری‌های مزمن نظیر مشکلات تنفسی مؤثر باشد و در دراز مدت به بروز انواع مشکلات سلامتی بیانجامد.

7. مصرف نمک ، شکر و آرد را کاهش دهید

اکثر افراد از خوردن شیرینی‌ها لذت می‌برند و در طول روز مواد قندی زیادی مصرف می‌کنند. این در حالی است که مصرف شکر بیش از حد مجاز تا حد زیادی در بروز بیماری دیابت مؤثر است و سلامت دهان و دندان را نیز کاهش می‌دهد. برای پیشگیری از بروز این بیماری‌ها تلاش کنید تا در انتخاب غذاهای خود بیشتر دقت کنید و گزینه‌های مناسبی را برای موادغذایی شیرینی که در طول روز مصرف می‌نمایید پیدا کنید.

در کنار شکر بسیار اهمیت دارد که میزان نمک مورد استفاده در رژیم غذایی خود را نیز مورد بازنگری قرار دهید چراکه مصرف بیش از اندازه نمک یکی از مؤلفه‌های بسیار مؤثر در بروز فشار خون است و همچنین در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. برای اینکه میزان نمک رژیم غذایی خود را کاهش دهید رعایت موارد زیر تا حد زیادی می‌تواند کمک کننده باشد.

– تلاش کنید تا نمکدان را از میز غذاخوری خود حذف کنید و نمک اضافی در غذای خود نریزید.

– هنگام خرید مواد غذایی آماده به میزان نمک موجود در آن‌ها دقت کنید.

– تلاش کنید تا هنگام پخت غذا ادویه‌های مختلف را به عنوان طعم دهنده امتحان کنید تا نیاز کمتری به ریختن نمک داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *