ورزش

اهمیت ورزش درمانی در پیشگیری و درمان بیماری ها

دکتر منیژه سلیمانی‌فر، گروه پژوهشی سبک زندگی و مدیریت سلامت جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در آستانه ۲۶ مهر که روز تربیت بدنی نامیده شده یادداشتی درباره اهمیت ورزش درمانی در پیشگیری و درمان بیماری ها تهیه کرده و در اختیار ایسنا علوم پزشکی تهران قرار داده است

این متخصص فیزیوتراپی می‌نویسد: ورزش‌درمانی به عنوان یک رژیم یا برنامه‌ای از فعالیت‌های بدنی است که فیزیوتراپیست‌ها برای تسهیل روند بهبود بیماران از بیماری‌ها و یا هر شرایطی که باعث اختلال در حرکت و فعالیت زندگی روزمره آن‌ها شده است طراحی و تجویز می‌کنند. در ادامه این یادداشت را از نظر می‌گذرانید.

اینکه ورزش و تحرک فیزیکی برای سلامت جسم و روان مفید است، یافته تازه‌ای محسوب نمی‌شود. اما مشکل اینجاست که کمتر کسی حتی بعد از مشاهده معجزه ورزش، تمریناتش را ادامه دهد. ورزش کردن باعث می‌شود توجه بیمار از نگرانی‌ها و سایر مسایل ناراحت کننده به نکات دیگر برگردانده شود و به علاوه به بهبود اعتماد به نفس کمک می‌کند. این مسایل هم می‌تواند به کاهش افسردگی بینجامد. ورزش درمانی، از فعالیت‌های بدنی برای پیشگیری ، درمان  وبازتوانی  بیماران استفاده می‌کند.

از نظر علمی ثابت شده است که ورزش درمانی (توانبخشی فعال) یکی از تاثیرگذارترین روش‌های توانبخشی است. مطالعات متعدد مکررا  فواید مسلم ورزش درمانی را نشان داده‌اند. ورزش‌درمانی راهی ساده برای بهبود قدرت و مقاومت عضلانی است. اگرچه روش‌ها و مداخلات توانبخشی بسیاری وجود دارد، با این حال، برای بهینه‌سازی نتیجه مداخلات توانبخشی و فیزیوتراپی، باید ورزش درمانی مستمر انجام شود. در غیر این صورت، روند بهبود متوقف می‌شود و یا علائم ممکن است دوباره بروز کنند. برای ایجاد تغییرات دائمی و اصلاح عدم تعادل در بدن‌، عضلات تحلیل رفته باید تقویت شوند‌، وضعیت بدن باید بهبود پیدا کند و باید الگوهای حرکتی مناسب یاد گرفته شود.

در واقع ورزش‌درمانی به عنوان یک رژیم یا برنامه‌ای از فعالیت‌های بدنی است که فیزیوتراپیست‌ها برای تسهیل روند بهبود بیماران از بیماری‌ها و یا هر شرایطی که باعث اختلال در حرکت و فعالیت زندگی روزمره آن‌ها شده است طراحی و تجویز می‌کنند. برنامه‌های ورزش درمانی حیطه‌های مختلفی از جمله:  بازآموزی عصبی عضلانی، آموزش راه رفتن، تمرینات اصلاح وضعیت بدن و برنامه تمرین درمانی برای بیماری های مختلف برای تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی مفاصل و بهبود عملکرد و بهینه سازی سلامت کلی بیماران و همچنین تمریناتی برای پیشگیری از ایجاد آسیب و اختلال حرکتی را در بر می‌گیرد.

منبع : خیرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *