اخبار سیاسی

گزارش ایسنا از شانزدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

شانزدهمین روز و بیست و هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در پی حمله دیروز رژیم صهیونیستی به بیمارستانی در نوار غزه، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) ۲۶ مهر ۱۴۰۲، جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سیاه پوش و مزین به تصاویر کودکان زخمی و کشته شده فلسطینی شد و نمایندگان یک صدا فریاد «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
رئیس مجلس در آغاز جلسه با اشاره به نسل کشی هولناک علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی در عصر ما به واژه‌هایی کاملا بی‌معنا و بی‌خاصیت تبدیل شده است.  از همه جهان انتظار می‌رود برای پایان دادن به این جنایات به پا خیزند. صهیونیست‌ها با این اقدام دودمان خود را به باد خواهند داد.
محمدباقر قالیباف همچنین افزود: امیدوارم دنیای اسلام و امت اسلام و دولت‌های اسلامی گام عملی برای مبارزه با ظلم رژیم شیطانی صهیونیستی و حیوان‌صفت و جنایت‌پیشه برداشته و با اقدامات خود مانع ادامه جنایات این رژیم شوند و از حقوق ملت فلسطین دفاع کنند. از همه مسلمانان و آزادگان جهان انتظار می‌رود در این مسیر گام بردارند.
نمایندگان نیز در ادامه واکنش ها به بمباران بیمارستان المعمدانی در مرکز نوار غزه با تاکید بر اینکه این حمله مصداق بارز جنایت جنگی است، بیان کردند: دست همه نیروهای مقاومت روی ماشه رفته و امت اسلامی برای یک‌سره‌کردن کار صهیونیست‌ها بی‌قرار است.
پس از آغاز جلسه، نمایندگان در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی جلسه علنی را تعطیل کردند و برای راهپیمایی به خیابان‌ مقابل مجلس شورای اسلامی رفتند و سپس بیست و هشتمین جلسه علنی مجلس (شانزدهمین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته شد.
بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه می‌پردازند.
در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در شانزدهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند. 
مصوبات
* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۷۱ لایحه دولت مکلف به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و مکمل‌های دارویی، رژیم غذایی‌، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فراورده‌های دارویی و واکسن شد.
* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  وزارت بهداشت موظف شد هر سه ماه فهرست رسمی دارویی ایران را براساس نظام دارویی ملی کشورتدوین و منتشر می‌کند.
*‌با تصویب یک بند الحاقی به ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت را به اجرای طرح تغذیه با شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی مکلف کردند.
*‌ با تصویب بند الحاقی ۶ ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به تهیه اساسنامه سازمان غذا و دارو با پیشنهاد وزارت بهداشت شد.
* با تصویب بند الف ماده ۷۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازوکاری برای افزایش ضریب خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارو، فراورده‌های دارویی و محصولات کشاورزی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی تعیین کردند.
*‌ با تصویب بند ب ماده ۷۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند تا با انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه اقدامات لازم را جهت پذیرش مواد اولیه دارو و فراورده‌های دارویی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی ثبت شده در ایران را انجام دهد.
*‌ با تصویب بند الف ماده ۷۳ لایحه برنامه مقرر شد که در طول مدت اجرای این لایحه، کلیه ایرانیان فاقد بیمه پایه سلامت، بیمه شده سازمان بیمه سلامت ایران محسوب شوند.
* با تصویب بند ب ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سهم حق بیمه پایه سلامت خانواده‌های روستاییان، عشایر و اقشار نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی توسط دولت پرداخت می‌شود.
* با تصویب بند پ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان به منظور کاهش هزینه‌های مردم، شورای‌ عالی بیمه سلامت را به انجام اقداماتی مکلف کردند.
ارجاعیات
در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم، بند الحاقی ۳ ماده ۷۱ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.
دراین بند آمده است: «به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت و ایمنی محصولات سلامت محور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با هماهنگق وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط، نظارت بر فراورده های غذایی تراریخته را در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی و با رعایت مقررات بینالمللی انجام دهد. کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان که از مواد اولیه تراریخته استفاده می کنند، مکلف به درج برچسب تراریخته بر روی محصول هستند.»
موضوعات خارج از برنامه
در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر دهمرده نماینده زابل درباره کمبود معلمان گفت: یکشنبه هفته آینده (۳۰ مهر) ساعت ۶:۴۵ تا ۷:۴۵ صبح جلسه غیرعلنی در مجلس با حضور وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان امور استخدامی درباره وضعیت معلمان تشکیل می شود.
همچنین سید محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به مصوبه مجلس درباره ایجاد صندوق توسعه شبکه فیبر نوری گفت:در صورت اجرایی شدن مصوبه مجلس در ایجاد صندوق توسعه فیبر نوری، مردم می‌توانند از اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری با تعرفه مناسب بهره‌مند شوند.
انتهای پیام

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *