کسب و کار

پشت پرده گردشگری؛ ناشناخته‌ترین شهرهای توریستی روسیه

روسیه کشوری پهناور با بیش از ۱۷ میلیون کیلومترمربع، مناطق بسیاری دارد که در گردشگری همچنان از شهرهای ناشناخته روسیه به شمار می‌روند. تور مسکو از تورهای رایجی است که بیش‌تر گردشگران هنگام سفر به روسیه از آن لذت می‌برند. اما گذشته از مسکو و سن پترزبورگ که مقصد آشنای گردشگران هستند، شمال، جنوب و شرق این کشور اغلب از قلم می‌افتند.

فهرستی از شهرهای ناشناخته روسیه که نباید از دست داد

در سراسر روسیه، شهرها و مناطق بسیاری از مراکز جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن هستند. آشنایی با آن‌ها برای یافتن مقصد گردشگری در روسیه کمک بزرگی خواهد بود.

شهر یکاترینبورک، مرکز فرهنگی شرق روسیه

شهری در شرق روسیه که یکی از مراکز فرهنگی مهم این کشور است و «سومین پایتخت روسیه» یا «پنجره‌ای به آسیا» نامیده می‌شود. رشته‌کوه اورال در افق زیبای این شهر دیده می‌شود. مکان‌های تاریخی و فرهنگی غنی این شهر از جاذبه‌های کم‌نظیر آن هستند. کلیسای «همه مقدسین» یکی از این مراکز فرهنگی سیاسی مهم است. نیکلاس دوم، آخرین امپراتور روسیه و خانواده او در این کلیسا توسط نیروهای بلشویک اعدام شدند.

مورمانسک، از شهرهای ناشناخته روسیه با جاذبه طبیعی

پدیده‌های طبیعی خورشید نیمه‌شب قطبی و شفق قطبی مخصوص قطب شمال، این شهر را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای ناشناخته روسیه تبدیل کرده است. مورمانسک در ۱۹۱۵ ساخته شد و با نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر قطب شمال به‌شمار می‌آید.

مورمانسک از معدود مکان‌های مسکونی انسان در شمالی‌ترین نقاط زمین است که می‌توان به‌راحتی به آنجا رفت. بزرگراه و خط‌آهن مسیرهای راحتی برای مسافرت به این شهر فراهم کرده‌اند و به کشورهای نروژ و فنلاند نیز راه دارد.

الیستا، مرکز بودایی اروپا

الیستا، از مناطق کم‌تر دیده‌شده قفقازی در روسیه و پایتخت جمهوری کالمیکیا است. بیش‌تر ساکنان آن بودایی هستند و فرهنگ آن‌ها به‌وضوح در معابد پر زرق‌وبرق آن به‌نمایش‌درآمده است. بزرگ‌ترین معبد بودایی اروپا به نام کالمیکیا در این شهر قرار دارد.

پسکوف، از مراکز باستانی شهرهای ناشناخته روسیه

پسکوف شهر برج کرملین، از قدیمی‌ترین مکان‌های مسکونی باقی‌مانده در این کشور است. قدیمی‌ترین نوشته‌ای که از این شهر یاد کرده است، به سال ۹۰۳ پس از میلاد مسیح می‌رسد. چندین کلیسای قدیمی که هر کدام چندصد سال قدمت دارند از جاذبه‌های این شهر تاریخی به شمار می‌آیند.

خاباروفسک، محل تلاقی روسیه و آسیای شرقی

بزرگ‌ترین شهر خاور دور در روسیه که بیرون مرز شمال شرقی چین واقع است. نزدیکی این شهر به شرق آسیا، فرهنگ آشپزی آن را با شرق آسیا پیوند داده است. میان شهرهای ناشناخته روسیه، تنها در این شهر رستوران‌های متنوع چینی، کره‌ای، روسی و ژاپنی وجود دارند. جذابیت این شهر در تابستان برای گردشگران بیش‌تر است. سواحل رودخانه آمور این شهر، مناظر چشم‌نوازی برای عکاسی و تماشای چشم‌انداز غروب خورشید فراهم می‌کند.

رودولف، شمالی‌ترین جزیره روسیه

جزیره کوچک رودولف، شمالی‌ترین نقطه قطب شمال در کشور روسیه است. این جزیره به‌طور کامل از یخ پوشیده شده است و در سرزمین فرانتس یوزف قرار دارد. این جزیره در سال ۱۸۹۴ توسط گروه پژوهشگر اتریشی در مسیر رفتن به قطب شمال کشف شد. نزدیک به ۴۸۲ کیلومترمربع وسعت دارد و «منطقه مینیاتوری قطبی روسیه» لقب گرفته است.

۳ مورد از اماکن تاریخی در شهرهای ناشناخته روسیه

  • پایتخت باستانی اسکیموها، ناوکان: در قرن چهاردهم به‌وجود آمد. پیش از رانده‌شدن از آنجا، ۴۰۰ نفر در ۱۳ قبیله در ناوکان زندگی می‌کردند. یادگاری‌های آخرین پایتخت‌های فرهنگ اسکیموها در این منطقه یافت می‌شوند.
  • غار آورکینا یاما، مکان گنج پوگاچف: غاری در منطقه چلیابینسک و در سواحل رودخانه آی با دهانه‌ای ۲۰ متری است. داخل آن دو غار دیگر و دریاچه‌ای زیرزمینی با آب آشامیدنی وجود دارد. ورودی ساحل سمت چپ آن در جنگل پنهان شده است. گفته می‌شود یمیلان پوگاچف، مدعی مشهور پادشاهی روسیه و رهبر جنگ کشاورزان در اواخر قرن ۱۸، گنجینه طلایش را در این غار پنهان کرده بود.
  • کیپ رایتی: بخشی از مناطق حفاظت‌شده طبیعی بایکال – لنا است و در نقاط برخورد بستر رودخانه‌های خشک‌شده نهرها قرار دارد. دیوار سنگی به بلندی ۳۳۲٫۲ متر در ریتی ساخته شده که زمان و دلیل ساخت آن برای تاریخ‌شناسان ناشناخته مانده است. شهر انگوریونا ساخته بوریات‌ها که بومیان این منطقه هستند، کنار دریاچه بایکال در کیپ رایتی قرار دارد.

مناظر طبیعی کم‌تر دیده‌شده روسیه

در کنار شهرهای ناشناخته روسیه، مناطق طبیعی هستند که کم‌تر به آن‌ها اشاره می‌شود، اما ارزش کاوش و گردشگری آن‌ها بسیار بالا است. با شناخت این مکان‌ها، می‌توان به تور روسیه خود تنوع بخشید.

آتشفشان نفتی اوزون

آتشفشان نفتی اوزون در منطقه طبیعی حفاظت‌شده کرونوتسکی قرار دارد. این آتشفشان، تازه‌ترین نفت زمین را می‌سازد و برای همین به نام آتشفشان نفتی شناخته می‌شود. دشت‌های اطراف این آتشفشان ستون‌های بخاری دارد که از زمین‌ بیرون می‌زنند. در غرب دهانه آتشفشان، نزدیک ۶۰۰ چشمه آب و انواع گیاهان و جانوران گوناگون وجود دارد.

76ab1573 837b 41d2 921d c95ec9c7a8e5

دریاچه ماقبل تاریخ تایگا

دریاچه تایگا با ۳۱ کیلومترمربع وسعت، از نادرترین جاذبه‌های جمهوری کومی در روسیه است که خانه انسان‌های اولیه در سواحل آن پیدا شده است.

آبشار اوچار، جوان‌ترین آبشار کره زمین

در نزدیکی چلوشمانسکوئه از شهرهای ناشناخته روسیه، آبشار رودخانه چولچا به نام اوچار، ۲۰۰ سال پیش در اثر زلزله شدیدی ایجاد شد. این آبشار زیبا، روی یک صخره بلند قرار دارد که از رودخانه‌های کوهستانی می‌گذرد.

دریاچه فیروزه‌ای

دریاچه فیروزه‌ای تِیمِنیه، از ۱۹۹۱ جزو منطقه حفاظت‌شده کاتون بوده است و در کوه‌های آلتای نزدیک به روستای مولتا قرار دارد. این دریاچه در ارتفاع ۱۶۰۱ کیلومتری بالاتر از سطح دریا قرار دارد. آب آن در تابستان تا ۲۶ درجه سانتیگراد گرم می‌شود. این آشفتگی دمایی باعث شده است لایه‌هایی در آب تشکیل شود و زاویه دید جالبی بسازد. این دریاچه در واقع یک یخچال باستانی است که به دلیل رنگ فیروزه‌ای درخشانش، دریاچه فیروزه‌ای نام گرفته است. نزدیک به ۵٫۵ کیلومتر طول دارد و ۲۵۰ دریاچه کوچک‌تر در اطراف آن قرار دارند.

جمع‌بندی

در سفر به کشور روسیه، نباید تنها به بازدید از شهرهای مشهور آن بسنده کرد. شهرهای ناشناخته روسیه جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارند. از شهرهای جذاب روسیه می‌توان به یکاترینبورگ، مورمانسک، الیسکا، پسکوف، خاباروفسک و جزیره رودولف اشاره کرد. همچنین مناطقی مانند ناوکان، غار آورکینا یاما و کیپ رایتی از جاذبه‌های تاریخی و دریاچه فیروزه‌ای، تایگا، آتشفشان اوزون و آبشار اوچار از جاذبه‌های طبیعی آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید