کسب و کار

مزایای عینک بلوکات چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

ممکن است هنگام خرید عینک طبی اسم عینک بلوکات را شنیده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که عینک بلوکات چیست؟ عینک‌های بلوکات یا همان عینک‌های مسدود کننده نور آبی از چشم‌هایتان در برابر تماشای طولانی ‌مدت صفحه ‌نمایش‌های دیجیتالی مانند موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون، محافظت می‌کنند. در این مقاله قرار است هر آنچه که باید راجب به عینک بلوکات بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

عینک بلوکات از چشم های شما محافظت می‌کنند.

عینک بلوکات چیست؟

عینک‌های بلوکات در لنزهای خود فیلترهایی دارند که از عبور نور آبی و حتی در برخی موارد از نور UV نیز جلوگیری می‌کنند. درواقع این مدل از عینک‌ها یک انتخاب عالی برای افرادی هستند که مدت طولانی به صفحه‌های دیجیتال نگاه می‌کنند، یا شغل آنها اینگونه ایجاب می‌کند.

اما چرا باید هنگام استفاده کردن از لپ تاپ و یا هر نمایشگر دیجیتالی دیگر از عینک بلوکات استفاده کنیم؟

نگاه کردن طولانی ‌مدت به نمایشگر‌ها باعث افزایش تماس نور آبی با چشم می‌شود، که این موضوع می‌تواند منجر به مشکلاتی زیر شود.

  • خستگی چشم
  • خشکی چشم
  • سردرد
  • تاری دید
  • اختلالات خواب

اما عینک بلوکات با فیلتر کردن نور آبی نمایشگرها از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند و از چشم‌ها محافظت می‌کند.

مزایای شیشه عینک بلوکات چیست؟

استفاده از عینک بلوکات یک راهکار موثر برای حفظ سلامت چشمان شما در برابر نمایشگرهای دیجیتالی است. البته که استفاده کردن از این عینک مزایای زیادی دارد که به شرح زیر هستند.

475296b9 7a1b 429c 8f6a e49123462640

عینک بلوکات از خشتگی چشم جلوگیری میکند.

بهبود کیفیت خواب و تنظیم هورمون

نور آبی اثرات مضری بر روی کیفیت خواب شما می‌گذارد. قطعا اگر در هنگام استفاده کردن از گوشی موبایل قبل از خواب از این عینک استفاده کنید، می‌توانید کیفیت خواب‌تان را بهبود ببخشید. طبق تحقیقات صورت گرفته، پزشکان اعلام کردند که قرار گرفتن در معرض نور آبی، مخصوصا در عصر منجر به اختلال در خوابیدن می‌شود.

کاری که عینک بلوکات درواقع انجام می‌دهد، محدود کردن میزان نور آبی که باعث آزاد شدن طبیعی ملاتونین یا همان هورمون تنظیم کننده چرخه خواب‌ و بیداری می‌شود.

حفظ سلامت چشم

با استفاده کردن از این عینک به صورت مداوم و پیوسته، به سلامت چشم‌هایتان کمک می‌کنید. درواقع از بروز مشکلاتی که بالا گفتیم یعنی خشکی چشم، تیرگی شبکیه و اختلالات خواب، جلوگیری می‌کند.

مدیریت افسردگی و اضطراب

طبق تحقیقات صورت گرفته، ارتباطی شدیدی بین اختلال خواب و افسردگی و اضطراب وجود دارد. از این رو استفاده کردن از عینک بلوکات ممکن است با تنظیم کردن و بهبود کیفیت خواب، باعث کم شدن حس افسردگی نیز شود.

کاهش خستگی چشم

استفاده کردن از نمایشگرهای دیجیتالی در طولانی مدت باعث خستگی و تنبلی چشم می‌شود. اما با استفاده کردن از عینک بلوکات می‌توانید این مشکلات را به حداقل برسانید.

محافظت از شبکیه

نور آبی آنقدر مضر است که اگر در مقابل آن از عینک‌های مخصوص استفاده نکنید، ممکن است به شبکیه چشم آسیب برساند و باعث اختلالات دیداری شود.

پیشگیری از سردرد

ممکن است شما نیز بعد از استفاده کردن طولانی مدل از موبایل و لپ تاپ دچار سردرد شده باشید. درواقع این سردر ناشی از این است که شما طولانی مدت در معرض نور ابی قرار داشتید. که با استفاده از عینک بلوکات دیگر این مشکل را نخواهید داشت.

معایب عینک‌ بلوکات

همانطور که این عینک از مزایای زیادی برخوردار است در مقابل، معایبی نیز دارد. درواقع این مشکلات به شیشه عینک بلوکات مربوط می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. اثر انگشت به راحتی بر روی آن می‌ماند از این رو نیاز به تمیز شدن مداوم دارد.
  2. عینک بلوکات از آنجایی که نور آبی را فیلتر می‌کند، می‌تواند باعث دیدن اشیا با رنگی متفاوت از رنگ واقعی‌اش شود.
  3. اگر زیر نور مستقیم خورشید باشید یا در معرض نور LED قرار داشته باشید، ممکن است لکه‌هایی با رنگ مایل به سبز در مرکز عدسی مشاهده کنید.

روش تشخیص عینک بلوکات چیست؟

برای تشخیص شیشه عینک بلوکات می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • از یک لامپ UV یا لیزر فرابنفش استفاده کنید زیرا عدسی عینک های بلوکات نور فرابنفش را عبور نمی‌دهند و مسدود می‌کنند.
  • به یک نمایشگر دیجیتالی نگاه کنید اگر شیشه آن واقعا بلوکات باشد، شما تصویر را بیشتر با رنگ‌های زرد یا نارنجی می‌بینید. در غیر این صورت، تصویر را با رنگ‌های اصلی خود خواهید دید.
  • یک دو تصویر دارای نور آبی با عینک نگاه کنید. اگر تصویر با عینک بلوکات، روشن‌تر و با درخشندگی کمتری باشد، احتمالا عدسی شما بلوکات است.

05dbfb44 2ce3 4d62 9ac6 42083c203569

برای تشخیص عینک بلوکات از یک لیزر فرابنفش استفاده کنید

منظور از رنگ زرد و نارنجی درواقع یک هاله بسیار کمرنگ در حدی که باید خیلی دقت کنید تا آن را متوجه شوید. در اصل از سفیدی و آبی بودن زیاد تصویر می‌کاهد.

نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که این عینک‌ها را از فروشگاه‌های معتبری تهیه کنید. اینگونه از بابت کیفیت آنها خیالت راحت خواهد بود. ۳ فروشگاه معتبر وجود دارد که می‌توانید برای خرید عینک بلوکات به آنها مراجعه کنید که عبارت‌اند از: ایران اسپورتر، هلورین و daykala.com.

تفاوت بین عینک بلوکات و بلوکنترل

هر دو عینک بلوکات و بلوکنترل برای حفظ سلامت چشم و کاهش اثرات مضر نور آبی مناسب هستند اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

در عینک بلوکات درصد بیشتری از نور آبی فیلتر می‌شود تا عیک بلوکنترل. این مقدار بطور معمول بین ۹۳ تا ۹۷ درصد است. در حالی که این مقدار در عینک بلوکنترل در حودود ۳۰ تا ۵۰ درصد است.

همچنین رنگ تصاویر با عینک بلوکات ممکن است تغییر نکند اما با عینک بلوکنترل ممکن است رنگ‌ها را کمی با تغییر ببینید.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که دارند این است که شدت فیلتر کردن نور آبی در عینک های بلوکنترل قابل تنظیم است اما در بیشتر عینک‌های بلوکات این مقدار ثابت است.

چند بارو غلط درباره استفاده از عینک های بلوکات

  1. استفاده کردن از عینک بلوکات باعث ضعیف شدن چشم‌ها می‌شود.
  2. اگر از این عینک به اندازه‌ی کافی استفاده شود خیلی سریع باعث بهبود بینایی می‌شود.
  3. استفاده کردن از عینک های بلوکات باعث ایجاد مشکلات چشمی می‌شود.

نکات مراقبت از چشم در برابر نور آبی

  • هر ۲۰ دقیقه یکبار از نگاه کردن به نمایشگر دیجیتالی دست بکشید و به یک شی که در فاصله ۶ متری شما قرار دارد نگاه کنید.
  • اگر دچار خشکی چشم می‌شوید با تجویز پزشک از قطره‌های چشمی استفاده کنید.
  • فاصله استاندارد را با نمایشگر دیجیتالی خود حفظ کنید. بهتر است به اندازه‌ی طول یک بازو فاصله داشته باشید.
  • در موبایل می‌توانید فیلتر محافظت در برابر نور آبی را فعال کنید.
  • اگر تمامی لامپ‌های منزل شما LED هستند بهتر است چد مورد از آنها را تغییر دهید.

عینک بلوکات برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که در طی روز به مدت زیادی در معرض نمایشگرهای دیجیتالی مانند گوشی موبایل، لپتاپ و کامپیوتر هستند. برای مثال افرادی که شغل آنها موارد زیر است باید حتما از عینک بلوکات استفاد کنند.

  • ادمین‌ها
  • تولید کننده‌های محتوا
  • برنامه نویسان
  • تدوینگران
  • گرافیست‌ها
  • گیمرها
  • تریدرها
  • معامله‌گران بازارهای مالی
  • و غیره

کلام پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه که برای شناخت عینک بلوکات نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده کردن از نمایشگرهای دیجیتالی حتی موبایل، از عینک بلوکات استفاده کنید. البته بهتر است قبل از استفاده کردن از این عینک نزد پزشک متخصص معاینه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید