هنر و سینما

سراب نگاهی مقطعی از واقعه کربلا است

به گزارش راه پایدار:

۰۷:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

سید محمد جواد طاهری کارگردان نمایش سراب از داستان این نمایش گفت: نمایش سراب نگاهی مقطعی از واقعه کربلا است که به حضرت اباالفضل(ع) پیشنهاد می شود تا امان‌نامه‌ای را از طرف سپاه ابن سعد بپذیرد. در لحظه پذیرفتن که حضرت ابالفضل(ع) در حال فکر است، البته این فکر نه در راستای پذیرفتن و نپذیرفتن این امان‌نامه، زیرا تصمیم از قبل گرفته شده است، یک سری شخصیت‌های ذهنی مانند مشک دوز، شمشیرباز، بافنده و همه کسانی که در راستای پذیرفتن و نپذیرفتن این امان‌نامه و منافع شخصی خود به حضرت(ع) پیشنهاد می‌دهند اتفاق می‌افتد.

سکوت حضرت اباالفضل(ع) به معنای تردید نیست

وی ادامه داد: نمایش جلو می‌رود تا برای کشف یک حقیقت که در ذهن حضرت(ع) در ابتدا تا انتهای نمایش جاری است بیان می‌شود. در بخش اعظم نمایش حضرت سکوت دارد که من جا دارد مستقیم اشاره کنم که این سکوت حضرت به معنای تردید نیست؛ بلکه به معنی زبان سکوت است که باعث می‌شود شخصیت‌های دیگری که دچار پیشنهاد هستند دچار تردید شوند. بعضی از دوستان در کلیت داستان نگاه می‌کنند و می‌گویند آیا حضرت برای پذیرفتن امان‌نامه تردید می‌کنند که باید صریحا بگویم چنین چیزی نیست. 

وی افزود: خیلی از شخصیت‌های بزرگ در طول تاریخ در مقابل یک سری از پیشنهادات و مسائلی که مطرح می‌شود سکوت کرده اند که سمبل این سکوت زمانی است که به در خانه حضرت علی(ع) حمله می‌کنند و در خانه را به آتش می کشند و با آن سکوت حضرت(ع) زهرا(س) را به شهادت می‌رسانند. در آن زمان حضرت مامور به سکوت بوده است و اگر کسی این زبان سکوت را متوجه نشود، بنظر من سکوت امام حسن(ع) را متوجه خواهد شد. شاید سکوتی که درحال حاضر در این نمایش درحال تعریف و بیان است افرادی به تعبیر تردید بخواهند لحاظ کند که به نظر من این رد شده است. 

عمده بازیگران تجربه کار بازی در آثار تاریخی داشتند

سید جواد طاهری درباره انتخاب بازیگران این نمایش گفت: همه دوستان بازیگران خوب تئاتر و تصویر هستند، لذا باتوجه به اینکه اکثر دوستان ترجمه کار کلاسیک داشته‌اند و عمدتا در سریال‌ها و نمایش‌های تاریخی کار کرده اند به نوعی نمایش با زبان کلاسیک برایشان راحت‌تر بوده است، البته به جز خانم آقا نوری که شاید تجربه اول یا دومشان در این نوع زبان باشد اما جزء بازیگران خیلی خوب تئاتر هستند‌. انتخاب بازیگران بر حسب این بود که هرکاراکتری بر حسب ویژگی‌های شخصی و توانایی بازی بازیگران انتخاب می‌شوند و آقای رحیم نوروزی به عنوان نقش جوان انتخاب شد‌.نقش جوان کاراکتری است که می‌گوید

حق و حقیقیت چیست و آیا خود این فرد در سپاه حق ایستاده است یا در سپاه دیگری است. وقتی من رحیم نوروزی را جدای از بازیگری و آن حضورش روی صحنه میبینم و متوجه این هستم که رحیم نوروزی همچنان در ذهنش پر از سوال و ابهام است آن را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: برای نقش فرمانده آقای زارعی را انتخاب کردم بنظرم می‌رسد کسی است که از لحاظ جسمی، فیزیکی، توان صدا و بازی مناسب این نقش است و می‌تواند از پس این نقش بر بیاد‌. البته همه دوستان عزیز از جمله کرامت عزیز در نقش شمشیر ساز، مجید عمیدی که در بازیگری توانمد است در نقش بافنده ظاهر می‌شود و هر کدام از دوستان در جای خود قرار گرفته اند و اجرای سراب یک اجرا تکیه بر احساسات نیست و یک اجرای خردمندانه است. تلاش بر این است که تماشاگر را به فکر وا دارد تا ان‌شاءالله بتوانیم زبان سکوت رابرای تماشاگر معنا کنیم و بگوییم خود سکوت می‌تواند یک کنش باشد و تاثیر بسیار زیاد داشته باشد.

سراب نیاز به یک چشم واحد داشت تا نظاره‌گر کار باشد

وی در پاسخ به این سوال که چرا خودتان در این نمایش بازی نکرده‌اید گفت: واقعیت این است که حجم کار زیاد بود و زمان تمرین کمی داشتیم و نیاز بود تا کار از بیرون تماشا کنیم و یک چشم واحد برای نظارت کار داشته باشیم به همین دلیل تلاشم بر این بود که وارد بازی نشوم. هرچند که اعتقادی به این ندارم که کارگردان بتواند روی صحنه در کار خود بازی کند و البته به اجبار. همچنین کارگردان آنچه که باعث ضعف و قدرت نمایش باشد را می‌تواند ببیند اما وقتی خود روی صحنه‌است چه چیزی را می‌تواند ببیند؟ و سپس چه بازیگران و چه عوامل ضعیف‌تر عمل خواهند کرد‌‌‌؛ لذا ان‌شاءالله در کارهای دیگر حضور پیدا خواهم کرد.

دوست داشتم بلیط فروشی نمایش را داشته‌باشیم

وی در خصوص زمان تمرین نمایش بیان کرد: متاسفانه زمان تمرین نمایش زیاد نبود و ۴۰ روز زمان تمرین داشتیم. سراب برای پیش تولید نیاز به حمایت داشت تا روی صحنه برسد و جمع کردن تیم بازیگران با مشغله ‌ای که بازیگران سر سریال‌ها و تئاترهای دیگری هستند نیاز به زمان داشت. همچنین در این مدت کوتاه سعی کردیم در روز ۱۲ ساعت تمرین داشته باشیم تا کار به خوبی روی صحنه حاضر شود‌.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اجرای نمایش برلی عموم مردم رایگان شد، پاسخ داد: چون بخشی از تولید کار دست حوزه هنری بود. حوزه هنری تصمیم گرفت این کار به صورت رایگان روی صحنه برود‌‌‌. هر چند این نمایش برخلاف نمایش‌های مذهبی و آئینی که روی صحنه رفت روی موضوع سوگواری کار نکرده است‌. رایگان بودن تماشای کار تصمیم خود حوزه هنری بوده است و عزیزان می‌توانند در سایت تیوال با رزرو رایگان اقدام به تهیه بلیط کنند. هرچند به شخصه دوست داشتم بلیط فروشی کار را داشته باشیم اما چون تهیه کنندگی اصلی کار با حوزه هنری است، کار به آن‌ها سپرده شد.

امان‌نامه سرابی بیش نیست، دلیل انتخاب اسم نمایش بود

وی درباره اسم نمایش سراب بیان کرد: سراب موضوع نمایشنامه است. از ابتدای نمایش داستان بر این است که یک امان‌نامه‌ای به حضرت عباس(ع) پیشنهاد می‌شود که بپذیرد و اگر بپذیرد ماجراها اتفاق نمی‌افتد اما در پایان که جوانی در کشف حقیقت است می‌گوید همه این داستان‌ها سرابی بیش نیست. امان‌نامه و همه چیز سراب است و طعمه گذاشته اند و به حضرت می‌گوید نمی‌توانی به این ها تکیه کنی اما حضرت می‌گوید ما پی حقیقت دیگری هستیم که قابل تامل است و آن هم تشنگی بچه‌ها است. به همین دلیل اسم سراب شد که می‌گویند این امان‌نامه سرابی بیش نیست و اینکه چنین امان‌نامه را بپذیری سرابی بیش نیست.

خبرنگار: زهرا بالاور

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید