حال و هوای نمایشگاههای بهاره در آستانه عید/ مردم از نمایشگاه استقبال میکنند؟

به گزارش راه پایدار :
در حالی که مسئولان از تأمین کامل کالاهای اساسی و عرضه آنها با نرخ مصوب در نمایشگاههای بهاره خبر میدهند، مشاهدات میدانی نشان میدهد که قدرت خرید مردم کاهش یافته، بنابراین باید مشکلات اقتصادی به صورت ریشهای حل شود تا مردم توان تهیه اقلام مورد نیاز شب عید و ماه رمضان را داشته باشند.
به گزارش ایسنا، در روزهای پایانی سال جاری هستیم و در این روزها یکی از دغدغههای اصلی، تامین کالای اساسی مورد نیاز عید نوروز و ماه مبارک رمضان که امسال با یکدیگر همپوشانی دارند است. در حالی که طی دو ماه گذشته کمبود و گرانی برخی کالاها همچون سیب زمینی و برنج این نگرانی را در مردم ایجاد کرده بود که شاید در روزهای پایانی سال برخی کالاها تامین نشوند، اما طی این مدت زمان وزیر جهاد کشاورزی به طور مداوم خبر از تامین بودن کالای اساسی و توزیع منظم در تمام فروشگاهها میداد که مردم به کالاهای مورد نیاز خود با کیفیت و قیمت مناسب دسترسی خواهند داشت.
در این زمینه، اکبر فتحی- معاون امور برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی – نیز با بیان اینکه کالای اساسی تامین است و هیچ کمبودی وجود ندارد گفته بود به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استانها تکلیف شده که نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را در دستور کار قرار دهند. این نمایشگاهها با هماهنگی استانداران برگزار میشود، اما تأمین کالا بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استانها خواهد بود؛ همچنین، این اختیار به سازمانهای جهاد کشاورزی استانها داده شده که هم کالاهای اساسی را با قیمت تنظیم بازاری عرضه کنند و در اختیار شبکههای توزیع و نمایشگاههای عرضه مستقیم قرار دهند و هم تولیدکنندگان داخلی را نیز ترغیب کنند تا محصولات خود را بهصورت مستقیم در این نمایشگاهها عرضه کنند. انشاءالله با این اقدامات، کالاهای اساسی با دسترسی آسانتر و قیمت مناسبتری در اختیار مصرفکنندگان قرار خواهد گرفت. با اقداماتی که انجام شده، فکر میکنم مشکلی برای تأمین کالاهای اساسی در ایام پایانی سال نخواهیم داشت و مردم میتوانند بهراحتی و با قیمت مناسب به کالاهای موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.
به سراغ حمیدرضا رستگار – رئیس اتاق اصناف تهران – رفتیم تا از جزئیات برگزاری این نمایشگاهها مطلع شویم که وی اظهار کرد: با توجه به تقارن بهار با ماه مبارک رمضان، یکی از اهداف ما این بود که کالاهای مورد نیاز ماه رمضان و همچنین کالاهای تنظیم بازاری را در این نمایشگاهها عرضه کنیم. برنج، روغن، شکر و گوشت از جمله کالاهایی هستند که در ستاد تنظیم بازار برای عرضه در این نمایشگاهها برنامهریزی شده است. هر چند آمار دقیقی از میزان عرضه این کالاها در اختیار ندارم، اما تا جایی که اطلاع دارم، این کالاها در نمایشگاههای بهاره عرضه شدهاند.
وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند کالاهای عرضه شده در نمایشگاههای بهاره به دلیل قیمت پایینتری که نسبت به فروشگاهها و مغازهها دارند از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، افزود: هر کالایی متناسب با کیفیت خود قیمتگذاری میشود. کالاهایی که بهعنوان تنظیم بازار و با نرخ دولتی عرضه میشوند، قطعاً قیمت پایینتری نسبت به کالاهای مشابه در بازار دارند، چرا که یارانه دولتی روی آنها اعمال میشود. این کالاها بیکیفیت نیستند، اما طبیعتاً نمیتوان آنها را با کالاهای لوکس و درجهیک که قیمت بسیار بالاتری دارند، مقایسه کرد. در کل، تلاش شده که کالاهای تنظیم بازاری کیفیت مناسبی داشته باشند و متناسب با قیمت خود عرضه شوند.
رستگار همچنین درباره نحوه نظارت به این نمایشگاهها گفت: نظارت بر این نمایشگاهها بر عهده اتحادیهها، اتاق اصناف و دستگاههای تعزیراتی است. اتحادیهها نمایندگانی را بهعنوان بازرسان خود در نمایشگاهها مستقر میکنند و بر عرضه کالاها نظارت دارند. همچنین، اتاق اصناف و دستگاههای تعزیراتی نیز مسئولیت نظارت بر قیمت، کیفیت و استاندارد بودن کالاها را بر عهده دارند تا حقوق مصرفکنندگان حفظ شود.
بیشتر بخوانید:
به فروشگاهها و مغازههارفتیم قیمت بسیاری از کالای اساسی بسیار سر به فلک کشیده بود. هر کیلو برنج ایرانی بسته به کیفیت و نوع آن از ۱۷۶ تا ۲۳۰ هزار تومان، مرغ گرم هر کیلو ۹۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان، برنج هندی حدود ۵۰ هزار تومان، خرما مضافتی که برای ماه مبارک رمضان مشتریان بیشتری را به خود جذب میکند در وزن ۵۰۰ گرم حدود ۱۶۴ هزار تومان است.
در نمایشگاه بهاره مصلی که حضور یافتیم از اقلام تنظیم بازاری، برنج، مرغ، قند و شکر بر اساس نرخ مصوب به فروش میرسیدند اما کالاهایی همچون برنج، تن ماهی، شیرینی، آجیل، حبوبات نیز که تنظیم بازاری نبودند بنابر قیمتگذاری توسط اتحادیهها و نظارت بر قیمتگذاری و کیفیت این محصولات با قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از مغازهها و فروشگاههای خارج از نمایشگاه به فروش میرسیدند.
در این میان حضور نه چندان پررنگ مردم در نمایشگاه نیز نظر ما به خود جلب میکرد که به سراغ آنها نیز رفتیم تا ببینیم آیا امسال بازار رونق دارد؟ اما بسیاری از آنها یا از کیفیتها گله داشتند یا از میزان درآمدهایی که با مخارج همخوانی ندارد و قیمتها نیز بهصورت روزانه افزایش مییابند. وقتی از آنها میپرسیدیم که آیا توانستهاند خرید مناسبی داشته باشند یا خیر و چرا به نمایشگاه برای خرید آمدهاند میگفتند که آنقدر قیمتها در سطح بازار بالا است که به نمایشگاه آمدیم تا شاید بتوانیم با قیمت مناسبتری خریداری کنیم؛ اما همچنان توان خرید نداریم و به همان خرید اندکی آجیل و شکلات برای خالی نبودن سفره بسنده میکنیم. نکته مشترک در میان فروشندگان این بود که مردم دیگر قدرت خرید سالهای گذشته را ندارند و اگر سالهای گذشته توان خرید ۴ کیلو آجیل را داشتند امسال تنها میتوانند یک کیلو خریداری کنند.
آنچه که مشاهدات میدانی نشان میداد نیز، کیفیت اقلام موجود در این نمایشگاهها بسیار متفاوت است و هم کالاهایی وجود دارند که کیفیت بالایی دارند و هم کالاهایی با کیفیت متوسط و هر یک از آنها نیز با توجه به کیفیتی که داشتند قیمتگذاری شده بودند. به طور کلی گزارشهای میدانی نشان میدهد که قیمتها همچنان بالاست و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. برخی شهروندان از کیفیت کالاهای تنظیم بازاری گلایه دارند، در حالی که فروشندگان نیز کاهش میزان خرید مردم را تأیید میکنند. در نهایت، هر چند نمایشگاههای بهاره فرصتی برای خرید ارزانتر فراهم کردهاند، اما این مسئله تأثیر چندانی بر توان خرید خانوارها نداشته است. مشکلات اقتصادی باید با برنامهریزی بهصورت ریشهای حل شود تا رنگ و رو به سفره مردم بازگردد.
گزارش خبرنگار ایسنا با حضور در بازار و فروشگاههای بهاره سطح شهر با مردم و فروشندگان کالاها درباره وضعیت بازار و قیمت کالاها در این ویدئو قابل مشاهده است.
انتهای پیام
منبع : ایسنا