روانشناسی

۹ نکته درباره تاثیر مستقیم تغییرات آب و هوایی بر سلامت جسم و روان

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که سلامت روان به‌طور مستقیم با تغییرات آب و هوایی در ارتباط است. برای مثال مشکلات جوی می‌تواند افراد را در خطر ابتلا به مشکلات روحی مثل اضطراب قرار دهد.

 وضع هوا بیش از آنچه که فکر می‌کنید بر سبک زندگی انسان تاثیر دارد. پژوهشی جدید نشان داده است که دما و شرایط محیطی بر احساس فیزیکی و روانی انسان اثرگذار است و شرایط سخت اقلیمی که واقعیتی است از تغییرات جوی، احساس رفاه انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دانشمندان مسائل مرتبط با سلامت روان را به‌طور مستقیم با تغییرات آب و هوایی گره می‌زنند، به‌طوری‌که تنها در آمریکا حدود ۲۰۰ میلیون نفر به‌دلیل مشکلات جوی در خطر ابتلا به مشکلات روحی مثل اضطراب هستند. در ادامه به مواردی از تاثیرگذاری شرایط آب و هوایی بر شرایط روحی و جسمی انسان اشاره شده است.
خواب بهتر در هوای خنک تر

بر اساس این گزارش، هرچه هوای محیط خنک‌تر باشد خواب شما راحت‌تر خواهد بود. یک دانشمند علوم محیط زیستی در آمریکا می‌گوید: دمای مناسب برای خواب بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سلسیوس است چرا که در این دما گرمای بدن کاهش می‌یابد و مغز آماده خواب می‌شود. در مقابل هوای گرم و مرطوب توانایی انسان برای یک چرت مطلوب را کاهش می‌دهد. آب و هوای طوفانی نیز خواب را مختل می‌کند، چرا که سروصدا و رعد و برق مزاحم خوابی راحت هستند.

شرایط حدّی هواشناسی می‌تواند منجر به مشکلات روانی شود

پژوهشکده هواشناسی کشور گزارش داده است که افرادی که در مناطقی با آب و هوای حدّی و شرایط جوی شدید مانند طوفان، گرد باد و کولاک زندگی می‌کنند بیشتر در خطر ابتلا به عارضه‌های روانی هستند.

باران بهاری حساسیت و آلرژی را تشدید می‌کند

بهار برای بسیاری از افراد فصل آلرژی است اما اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید حتما تجربه تشدید حساسیت هنگام بارش‌های بهاری را داشته‌اید، چراکه باران در فصل بهار سبب افزایش گرده‌افشانی گیاهان می‌شود.

خلق خوش در روزهای آفتابی

روزهای روشن و آفتابی تاثیر مثبتی بر خلق و خوی انسان دارد. پژوهشی در دانشگاه میشیگان نشان داده است افرادی که دست کم نیم ساعت در روز از هوای خوب بیرون لذت می‌برند، خوش خلق‌تر هستند.

زمستان بر سلامت روان تاثیر دارد

اختلالات خلقی فصلی مانند افسردگی بیشتر اوقات در ماه‌های سرد زمستان که روزها کوتاه‌تر و هوا تاریک‌تر است، رخ می‌دهد. بر اساس این گزارش سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد جهان به‌چنین اختلالاتی مبتلا می‌شوند.

گرمای شدید سلامت را به مخاطره می‌اندازد

دمای زیاد و گرما خطر عوارض قلبی را افزایش می‌دهد. در این شرایط کم آبی بدن و سکته قلبی هر دو می‌تواند بر خلق و خوی انسان اثر گذارد و در شرایط حاد منجر به عوارض مغزی شود.

فشار خون در تابستان کاهش می یابد

پژوهش‌های انجام شده نشان داده است که فشار خون در فصل تابستان نسبت به زمستان کمتر می‌شود، چراکه هوای سرد رگ‌های خونی را تنگ‌تر می‌کند و این عاملی است برای افزایش فشار خون.

بین احساس شادمانی و هوای خوب نسبت مستقیم وجود دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که بین احساس شادمانی و هوای خوب نسبتی مستقیم وجود دارد. مکان‌های خوش آب و هوا با زمستان‌های ملایم و تابستان‌های مطبوع خلق ساکنان را نیز بهتر و افراد را به فعالیت‌های خارج از خانه تشویق می‌کند.

خلاقیت در هوای گرم بیشتر می‌شود

بررسی‌های دانشگاه میشیگان گویای آن است که به سر بردن در فضای بیرون از خانه در یک روز زیبای بهاری – که دمای هوا متعادل است – به تفکر و خلاقیت انسان کمک می‌کند.

این متن در خبرگزاری ایسنا منتشر شده و انتشار آن در راه پایدار به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *