چطور گوشی سرقتی را پیدا کنیم؟

به گزارش راه پایدار :

دزدیده شدن یا گم کردن گوشی همیشه ناراحت کننده و پر استرس است اما راه حل‌هایی وجود دارد تا بتوان گوشی را رد یابی کرد.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که گوشی مفقود یا به سرقت رفته باشد دو راه حل کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که می‌توان به GPS و استفاده از اینترنت اشاره کرد.

استفاده از اکانت گوگل یکی دیگر از روش‌ها است و برای اینکه بعدا بتوان از قابلیت Android Device Manager که یکی از قابلیت‌های کاربردی گوگل است، استفاده کرد، حتما باید یک‌بار از گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جی‌میل خود شوید؛ در صورتی که گوشی شما گم شده باشد، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلی گوشی خود را شناسایی کنید.

از دیگر گزینه‌ها می‌توان به Lock اشاره کرد که با استفاده از این قابلیت در صورت گم شدن گوشی می‌توان دستگاه خود را قفل و حتی برای آن پسورد گذاشت.

در کنار این گزینه Erase  برای مواردی است که گوشی شما گم شده و می‌توانید با استفاده از این گزینه، اطلاعات حساسی که در گوشی دارید را پاک کنید. البته در صورتی می‌توان از این قابلیت استفاده کرد که گوشی به اینترنت متصل باشد. دارندگان گوشی‌های آیفون نیز می‌توانند از قابلیت «Find My iPhone» برای پیدا کردن دستگاه خود استفاده کنند و اقدامات دیگری نیز برای در امنیت نگه داشتن اطلاعات خود انجام دهند.                                

همچنین ثبت شناسه IMEI در همیاب از دیگر روش‌هایی است که توصیه می‌شود پس از مفقودی یا به سرقت رفتن گوشی انجام شود چراکه همیاب ۲۴ یک سامانه کشوری برای ردیابی گوشی‌های دزدیده شده است و این کار باعث می‌شود تا اطلاعات موبایل شما به کلانتری‌ها، بازرسی‌های مرزی، اصناف و اپراتورهای مخابراتی در سراسر کشور فرستاده شود و در صورت پیدا شدن آن، به شما اطلاع داده شود.  

در کنار موارد گفته شده، تماس گرفتن با موبایل از آسان‌ترین راه‌ها است؛ اگر گوشی شما گم شده باشد تماس گرفتن با آن می‌تواند باعث شود تا کسی در نزدیکی موبایل، آن را پیدا کرده و به دستتان برساند. سامانه پیامکی اپراتورها به کاربران کمک می‌کند تا موبایل گم شده یا دزدیده شده خود را ردیابی کنند.

ردیابی گوشی گم شده یا به سرقت رفته در اپراتورهای تلفن همراه

درصورتی که کاربری مشترک اپراتور اول تلفن همراه باشد برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته می‌تواند شماره سریال گوشی مندرج بر روی جعبه گوشی را از طریق خطوط دائمی همراه اول ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کند.

پس از این اقدام سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند، اما درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.

برای فعال‌سازی سرویس ردیابی گوشی لازم است  از کد دستوری *۱۰*۲۱۴۱*سریال گوشی#، برای غیرفعال‌سازی این سرویس از کد *۱۰*۲۱۴۲# و برای دریافت راهنما از کد *۱۰*۲۱۴۳# استفاده کرد نکته قابل توجه این است فعال‌سازی این طرح برای مشترکان اپراتور اول تلفن همراه رایگان است.

روش ردیابی گوشی در اپراتور دوم تلفن همراه

همچنین اگر کاربر مشترک اپراتور دوم تلفن همراه باشد و با این مسئله (مفقود یا سرقت رفتن تلفن همراه) روبه رو شود. در مرحله اول باید سیم کارت خود را مسدود کند که برای کار لازم است با شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ (از خط اپراتور دوم تلفن همراه) یا ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ (از سایر خطوط) تماس بگیرند و برای درخواست مسدود کردن سیم‌کارت اقدام کنند.

با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #۶۱۰۱*  را از یک خط این اپراتور شماره‌گیری می‌کند. آنگاه پیام‌هایی درباره ضوابط استفاده از سرویس، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در این سیم‌کارت، سیم‌کارت فعال در گوشی در زمان مفقودی، مراحل و مدت زمان مسدودی سیم‌کارت برایشان ارسال می‌شود؛ پس از آن کافی است کاربر شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی (درج‌شده روی جعبه گوشی) مفقودشده را وارد کند.

نکته قابل توجه این است که درخواست ردیابی از طریق این سامانه پیامکی صرفاً باید از طریق یک سیم‌کارت (به غیر از سیم‌کارت مورد درخواست ردیابی) صورت گیرد. همچنین برای ثبت درخواست ردیابی حداقل پنج روز باید از تاریخ مسدودی سیم‌کارت گذشته باشد. در صورتی که مشترک پیش از پنج روز، اقدام کند شماره موجود در گوشی مفقودی/مسروقه به عنوان سارق به مراجع قضایی اعلام می‌شود که سبب مردود شدن نتیجه ردیابی می‌شود.

پس از ثبت موفق شماره سریال گوشی پیامک (درخواست شما ثبت شد، پاسخ ظرف ۴۸ ساعت از طریق پیامک ارسال خواهد شد) برای کاربر ارسال می شود که پس از ۴۸ ساعت پیامکی حاوی نتیجه ردیابی دریافت می‌کند که این سرویس صرفاً مثبت یا منفی بودن نتیجه ردیابی را مشخص می‌کند و ارائه اطلاعات هویتی مربوط به فرد استفاده کننده از گوشی مستلزم ارائه دستور قضایی است.

در مرحله بعد درصورتی که پاسخ مثبت باشد پیامکی مبنی بر نتیجه ردیابی شامل تاریخ ردیابی برای کاربر ارسال می شود که در این صورت می تواند به مراجع قضایی مراجعه و برای دریافت دستور قضایی مربوط اقدام کند. البته کد پیگیری و تاریخ ردیابی باید حتما در نامه قضایی ذکر شود.   حداکثر مهلت ارائه نامه مزبور به شرکت اپراتور دوم تلفن همراه(ایرانسل) ۶ ماه از تاریخ وصول پیامک است و در صورت منفی بودن پاسخ، کاربر می‌تواند حداقل پنج روز پس از دریافت پیامک اول مجدداً درخواست ردیابی خود را ثبت کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

خروج از نسخه موبایل