هزینه احداث و تولید در کارخانه چیپس

چیپس سیب‌زمینی یکی از خوراکی‌ها و تنقلات محبوب در تمام جهان است که طرف‌داران زیادی در بین همه گروه‌های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان دارد. این محصول که دارای تنوع بسیار بالایی است و در انواع طعم‌ و مزه‌ها تولید می‌شود، فروش زیادی دارد. در نتیجه می‌توان تولید چیپس را یکی از کسب‌وکارهای پردرآمد دانست که می‌توان سود خوبی از آن به دست آورد.

در راه‌اندازی هر فعالیت صنعتی مهم است که پیش از شروع، تمامی هزینه‌ها را برآورد نموده و از جزئیات و ریز آن‌ها آگاه شد تا با برنامه‌ریزی درست، به سمت موفقیت حرکت کرد. ازآنجایی‌که چیپس سیب‌زمینی یکی از خوراکی‌های محبوب در ایران است و ماده اولیه آن نیز به‌راحتی و در تمام فصول سال یافت می‌شود، در این مطلب هزینه‌های احداث و تولید در کارخانه چیپس سیب زمینی را با جزئیات بررسی می‌کنیم که به‌عنوان یک گزینه فوق‌العاده پیش روی شما برای تولید و سرمایه گذاری است.

چه عواملی بر هزینه‌های احداث کارخانه چیپس تأثیر می‌گذارند؟

در شروع یک کسب‌وکار عوامل گوناگونی می‌توانند در هزینه‌ها تأثیرگذار باشند. شناخت این عوامل می‌تواند در کنترل و برنامه‌ریزی صحیح برای این هزینه‌ها مؤثر واقع گردد و ازاین‌جهت حائز اهمیت است. اگر به دنبال احداث کارخانه چیپس هستید باید بدانید که خوشبختانه این کسب‌وکار از جمله فعالیت‌های سوددهی است که نیاز به سرمایه هنگفتی در مقایسه با سایر صنایع تولیدی ندارد و یا به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت باتوجه‌به درآمدی که پس راه‌اندازی این کار خواهید داشت، هزینه‌های احداث مقرون‌به‌صرفه خواهند بود.

در ادامه هر یک از عوامل تأثیرگذار در هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید چیپس سیب زمینی را توضیح می‌دهیم.

مکان احداث کارخانه و وسعت آن

یکی از مهم‌ترین عوامل، مکانی است که کارخانه قرار است در آن احداث شود. موقعیت و فاصله کارگاه از شهر، ابعاد و وسعت آن، قیمت زمین و مواردی ازاین‌قبیل می‌توانند در افزایش یا کاهش هزینه‌ها مؤثر باشند.

مواد اولیه و کیفیت آن‌ها

به‌طورکلی در صنایع گوناگون، هزینه خرید مواد اولیه یکی از موارد اساسی است. باتوجه‌به اینکه مواد اولیه خود را با چه کیفیتی و به چه میزان تهیه می‌کنید هزینه آن متفاوت خواهد بود. البته بدیهی است که با صرف هزینه بیشتر و تهیه مواد اولیه درجه‌یک، فروش شما نیز افزایش می‌یابد.

میزان و ظرفیت تولید چیپس

ظرفیت تولید مورد دیگری است که تأثیر زیادی در هزینه‌های صرف‌شده در احداث کارخانه چیپس می‌گذارد. در واقع هرچه ظرفیت تولید شما بیشتر باشد، باید تجهیزات بزرگ‌تر و پیشرفته‌تری فراهم آورید، مواد اولیه بیشتری تهیه کنید و نیروی کار بیشتری را استخدام نمایید. هر یک از موارد گفته‌شده به‌تنهایی در افزایش هزینه‌ها اثر به سزایی خواهند داشت.

میزان و نوع اتوماسیون

در راه‌اندازی و احداث کارخانه تولید چیپس، به ماشین‌آلات گوناگونی نیاز خواهید داشت. هرکدام از این دستگاه‌ها در یکی از مراحل تولید چیپس کاربرد دارد. اینکه تجهیزات شما تا چه اندازه اتومات یا دستی باشند نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در هزینه نهایی احداث کارخانه است. به هر میزان که خط تولید شما به سمت اتوماتیک بودن پیش رود، نیاز به استخدام نیروی کار کمتر شده و به دلیل بازدهی و راندمان بالای این نوع خط تولید، میزان و ظرفیت تولید شما نیز افزایش می‌یابد.

رعایت قوانین و مقررات

در هر منطقه قوانین و مقررات خاصی برای رعایت ایمنی مواد غذایی و علاوه‌برآن ساخت‌وساز و احداث کارخانه وجود دارد که رعایت و وفق‌دادن شرایط کارخانه با این قوانین می‌تواند منجر به هزینه‌های متفاوتی شود.

دستگاه‌های موردنیاز در تولید چیپس و قیمت آن‌ها

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها در راه‌اندازی کارخانه چیپس، خرید خط تولید آن است. در ادامه دستگاه های صنایع غذایی که در مراحل تولید چیپس سیب‌زمینی به کار برده می‌شوند را بیان می‌کنیم.

دستگاه خاک‌گیر

برای زدودن خاک و گل‌ولای از سیب‌زمینی‌ها، از دستگاه خاک‌گیر استفاده می‌شود. شست‌وشوی سیب‌زمینی‌ها در دو مرحله و توسط دو دستگاه صورت می‌گیرد که دستگاه خاک‌گیر در مرحله ابتدایی و پیش از پوست‌گیری است. انواع مختلفی از دستگاه‌های خاک‌گیر یا شست‌وشوی سیب‌زمینی از اتومات تا نیمه اتومات و دستی وجود دارد که بر قیمت آن تأثیرگذار است.

دستگاه بلانچر

پس از پوست‌گیری و اسلایس کردن سیب‌زمینی، از دستگاه دیگری به نام بلانچر برای شست‌وشوی مجدد و عمل نشاسته‌گیری استفاده می‎شود تا سیب‌زمینی‌ها برای سرخ‌شدن آماده گردند. قیمت این دستگاه نیز متناسب با ظرفیت و اتوماسیون آن متغیر است.

دستگاه بالابر

دستگاه بالابر از دیگر تجهیزات مهم خط تولید چیپس است که نقش انتقال مواد اولیه را بر عهده دارد. این دستگاه در دو مرحله از تولید چیپس استفاده می‌شود؛ یکی از آن‌ها برای منتقل نمودن سیب‌زمینی‌ها از خاک‌گیر به دستگاه پوست‌کن و دیگری زمانی است که چیپس‌ها در مراحل آخر به دستگاه بسته‌بندی منتقل می‌شوند. قیمت و هزینه خرید این دستگاه نیز بستگی به نوع آن خواهد داشت.

دستگاه پوست‌گیر

دستگاه پوست‌گیر همان‎‌طور که از نام آن مشخص است برای پوست‌گیری سیب‌زمینی به کار برده می‌شود و در دو نوع مختلف گیربکسی و تسمه‌ای وجود دارد که قیمت هر یک از آن‌ها متفاوت است.

دستگاه فرایر

دستگاه فرایر یا همان فر پخت سیب‌زمینی که می‌توان آن را مهم‌ترین دستگاه در خط تولید چیپس دانست، در ظرفیت‌ها و انواع گوناگونی وجود دارد. قیمت دستگاه فرایر باتوجه‌به برند آن، ظرفیت و نوع آن متغیر است.

دستگاه طعم‌دهنده

آنچه که چیپس را به یکی از محبوب‌ترین محصولات خوراکی تبدیل کرده است، طعم و مزه‌های متنوع و بی‌نظیر آن است. برای افزودن این طعم‌ها به چیپس از چاشنی‌ها و ادویه‌های متنوع و متعددی استفاده شده و این کار با دستگاه طعم‌دهنده صورت می‌گیرد.

دستگاه بسته‌بندی چیپس

در نهایت خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی برای خط تولید، یکی دیگر از اقدامات مهم در احداث کارخانه چیپس است. به‌طورکلی بسته‌بندی هر محصول نشان از برند شما و کیفیت محصول دارد و در جذب مشتری اثرگذار است. دستگاه بسته‌بندی نیز انواع مختلفی همچون دو توزین و چهار توزین دارد که قیمت هرکدام از آن‌ها متفاوت است.

جمع‌بندی

چیپس‌ها در طعم و مزه‌های گوناگون یکی از تنقلات پرطرف‌داری هستند که مشتری بسیار زیادی در تمامی کشورها دارند. به همین سبب راه‌اندازی و احداث کارخانه چیپس می‌تواند یکی از مشاغل پردرآمد و سودده به شمار رود.

در این مطلب سعی شد معرفی کاملی از خط تولید چیپس و ماشین‌آلات موردنیاز در آن و هزینه‌های احداث این کارخانه ارائه شود. برای دریافت راهنمایی و مشاوره‌های بیشتر در خصوص راه‌اندازی خط تولید چیپس و دستگاه‌های لازم می‌توانید با مشاورین مجرب مجموعه شب‌چره به‌عنوان یکی از بهترین عرضه‌کنندگان دستگاه‌های محصولات غذایی و مشاوره برای راه‌اندازی خطوط صنایع غذایی با شماره ۰۹۰۲۲۲۵۳۶۲۰ تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل