معرفی انواع گرگ ها

به گزارش راه پایدار:

گُرگ یا گرگ خاکستری (نام علمی: Canis lupus) یک گونه از پستانداران گوشت‌خوارسان متعلق به خانواده سگان است. گرگ درنده ای بومی نیم‌کره شمالی زمین شامل گستره وسیعی از اوراسیا و آمریکای شمالی است و بیشترین پراکندگی جغرافیایی را در بین تمام سگ‌سانان دیگر دارد. این جانور نیاکان وحشی سگ است؛ یعنی سگ‌ها از نسل نوعی گرگ هستند که بین ۷۱ تا ۳۳ هزار سال پیش اهلی شدند. تاکنون ۳۸ زیرگونه معاصر از گرگ شناسایی شده که از جمله آن‌ها سگ اهلی، دینگو، گرگ قرمز و گرگ ایرانی هستند. گرگ شمال غرب آمریکای شمالی بزرگ‌ترین زیرگونهٔ گرگ‌ها در جهان است.

گاومیش کوهان‌دار با ایستادن در جای خود در مقابل گرگ‌ها مقاومت می‌کند.

ویژگی های گرگ

گرگ تقریباً ۸۰۰۰۰۰ سال است که روی زمین وجود داشته است. گرگ ها در اصل، در اکثر نقاط جهان از جمله قاره آمریکا، آسیا و اروپا توزیع شده اند. توسعه تمدن ها و تغییرات طبیعی در محیط، تصویر توزیع گرگ را تغییر داده است. این ممکن است شما را به این سوال سوق دهد که “الان گرگ ها کجا زندگی می کنند؟” گرگ ها در طبیعت عمدتاً در ایالات متحده آمریکا و بخش هایی از اروپا پراکنده می شوند. پراکنش اصلی گرگ ها در اروپا در روسیه و کشورهای اطراف است که هنوز گله های گرگ در آنها یافت می شود.

اگرچه گرگ ها شباهت های زیادی با برخی از نژادهای سگ خانگی دارند، اما تفاوت های مهمی نیز وجود دارد. بسته به نژاد گرگ، آنها به طور کلی از سگ ها بزرگتر هستند و وزن آنها بین ۴۰ تا ۸۰ کیلوگرم است. آنها یک ماهیچه بسیار قوی با فک قوی و دندان های بسیار تیز دارند که به آنها اجازه می دهد در محیط های اغلب چالش برانگیز شکار کنند و زنده بمانند.

نژاد

برخی از نژادهای گرگ می توانند به سرعت ۴۰ مایل در ساعت بدوند. آنها همچنین می توانند به ارتفاعات بپرند، چیزی که برای زیستگاه های اغلب کوهستانی که در آن زندگی می کنند ضروری است. حس بویایی آنها به شدت بسیار بالا است و چشمان آنها برای دیدن در محیط های کم نور مناسب است. این به دلیل یک غشای بازتابنده در پشت چشم آنها است که به عنوان tapetum lucidum شناخته می شود.

موهای گرگ متراکم، ضخیم و درشت است. برای محافظت از آنها در برابر شرایط نامساعد جوی، محافظت در برابر حمله و حتی کمک به استتار باید بادوام باشد. در حالی که اینها برخی از خصوصیات کلی گرگ ها هستند.

گُرگ یا گرگ خاکستری

عادات

شبگرد است، ولی گاهی در روز نیز مشاهده می‌شود. معمولاً در گروه‌های فامیلی زندگی می‌کند. تعداد آن‌ها به ندرت از ۱۰ گرگ تجاوز می‌کند. هر گروه شامل یک جفت نر و ماده بالغ (معمولاً تمام عمر را با هم زندگی می‌کنند) و بچه‌های همان سال و یا سال‌های قبل است. معمولاً گرگ نر که گرگ آلفا نامیده می‌شود هدایت گروه را برعهده دارد، این گرگ برنامه‌ریز و راهنمای حرکت است و در شرایط مختلف کنترل گروه را برعهده دارد. گرگ آلفا با ژست‌های مختلف، برتری خود را بر دیگران نشان می‌دهد. بقیه افراد گروه حرکت‌های او را کاملاً تقلید (کپی) می‌کنند. سرگروه ممکن است تا چند سال برتری خود را حفظ کند. کم شدن غذا، دعوا‌های داخل گروه و زیاد شدن جمعیت از عوامل پاشیده شدن گروه است.

گُرگ

غذا گرگ ها

از علف‌خواران بزرگ نظیر قوچ وحشی، کل‌وبز، آهو، مرال، شوکا، و نیز از مهره‌داران کوچک و پرندگان تغذیه می‌کند. در موقع کمیابی طعمه، از لاشه حیوانات و مواد گیاهی نیز استفاده می‌کنند. در منطقه حفاظت شده مراکان واقع در آذربایجان غربی، در فصل تابستان علیرغم مراقبت‌های انجام شده تعدادی گرگ به مزارع هندوانه هجوم آورده و از بهترین هندوانه‌ها تغذیه می‌کردند. در مناطقی که جانوران طعمه نابوده شده‌اند به دام‌های اهلی نظیر گوسفند و حتی اسب و الاغ حمله می‌کنند.

گرگ‌ها طعمه خود را از طریق تعقیب کردن و معمولاً با همکاری یکدیگر شکار می‌کنند. قبل از حمله وضعیت تک‌تک حیوانات گله را بررسی می‌کنند و پیرترین، ضعیف‌ترین و مریض‌ترین حیوان را برای شکار انتخاب می‌کنند. پس از شکار چند روز در کنار طعمه خود به استراحت می‌پردازند و سپس برای به دست آوردن غذا به محل جدیدی می‌روند. به جز مواردی خاص تاکنون مدرک مستدلی مبنی بر حمله گرگ به انسان دریافت نشده است. طبق بررسی‌های انجام شده اکثر حملاتی که به گرگ نسبت داده می‌شود توسط سگ انجام گرفته است.

گُرگ

تولیدمثل گرگ

جفت‌گیری در اکثر مناطق در فصل زمستان انجام می‌گیرد، در زمان مقاربت برای مدتی قادر به جدا شدن از یکدیگر نیستند. پس از جفت‌گیری نر و ماده به طور مشترک شروع به تدارک محل زایمان می‌کنند. پس از حدود دو ماه یک تا ۱۰ (معمولاً سه تا شش) بچه می‌زاید. گرگ نر مسئولیت تهیه و آوردن غذا برای ماده و بچه‌ها را به عهده دارد. آن‌ها از غذای نیمه هضم شده که گرگ نر بالا می‌آورد استفاده می‌کنند. بچه‌ها در موقع تولد کور هستند و بعد از حدود ۱۲ روز چشم باز می‌کنند. رنگ آن‌ها معمولاً تیره است. بعد از سه هفته بچه‌ها در جلوی لانه مشاهده می‌شوند. وابستگی آن‌ها به پدر و مارد که به طور مشترک از بچه‌ها مواظبت می‌کنند حدود شش ماه است. معمولاً گرگ‌ها در ۲۲ ماهگی به سن بلوغ می‌رسند. طول عمر در اسارت حدود ۱۶ سال و در طبیعت حدود ۹ سال است.

انواع گرگ ها

  • گرگ خاکستری (CANIS LUPUS)​
  • گرگ ایبری (CANIS LUPUS SIGNATUS)​
  • گرگ قطبی (CANUS LUPUS ARCTOS)​
  • گرگ عربی (CANIS LUPUS ARABS)​
  • گرگ سیاه​ (CANIS BLACK)​
  • گرگ اوراسیا (CANIS LUPUS LUPUS)​
  • گرگ توندرا (CANIS LUPUS ALBUS)​
  • گرگ مکزیکی (CANIS LUPUS BAILEYI)​
    گرگ جزیره بافین (CANIS LUPUS MANNINGI)​
    گرگ داخلی آلاسکا (CANIS LUPUS PAMBASILEUS)​
    دینگو (CANIS LUPUS DINGO)​
    گرگ جزیره ونکوور (CANIS LUPUS CRASSODON)​
    گرگ شمال غربی (CANIS LUPUS OCCIDENTALIS)​
    گرگ سرخ (CANIS RUFUS)​
    گرگ اتیوپیایی (CANIS SIMENSIS)​
    گرگ طلایی آفریقایی (CANIS ANTHUS)​
    گرگ هندی (CANIS INDICA)​
    گرگ شرقی (CANIS LYCAON)​
    گرگ هیمالیا (CANIS HIMALAYENSIS)​

منبع : آسمونی

خروج از نسخه موبایل