گردشگری

فصل سفر به ییلاقات گیلان

پاراگلایدر در ارتفاعات گیلان

رودبار چهار بخش دارد که خورگام یکی از آنهاست و در نیمه شرقی قرار گرفته است. مرکز بخش خورگام بره‌سر دو دهستان دلفک و خورگام با ۴۳ روستاست. همان‌طور که مشخص است جنگل‌‌‌ درفک و قله منتهی به آن در همین بخش قرار دارد. بخش عمارلو در جنوب، بخش رحمت‌‌‌آباد در غرب و دیلمان سیاهکل نیز در شرق این منطقه قرار دارند. از جمله گیاهانی که در این منطقه می‌‌‌روید بابونه و گل گاوزبان هستند، ‌‌‌ راش و بلوط درخت‌‌‌های غالب منطقه و سنجاب، گراز، موش‌‌‌خرما و روباه جزئی از حیات‌‌‌وحش آن است. البته کبک قمری، بلدرچین، هدهد و تیهو و… نیز جزو پرندگان این منطقه به حساب می‌‌‌آیند که برای دیدن آنها می‌توانید از محلی‌‌‌ها کمک بگیرید.  از جمله امکانات گردشگری در این منطقه یک سایت ورزشی هوایی است که امکاناتی مانند پاراگلایدر و پاراموتور دارد.

در کنار آن دریاچه‌‌‌ها و آبشارها را داریم. چشمه‌‌‌های آب معدنی از دیگر جاذبه‌‌‌های این منطقه هستند که در سفرتان به خورگام می‌توانید سری به آنها بزنید و در کنار آن دیداری از حمام قدیمی سیبن، ‌‌‌ پناهگاه‌‌‌های صخره‌‌‌ای، مکان‌‌‌های زیارتی و غارهای باستانی داشته باشید. اگر اهل کوهنوردی باشید صعود به قله درفک یکی از بخش‌‌‌های جذاب برای شما خواهد بود. اگر هم به درختان کهنسال علاقه‌‌‌مندید در مسیر صعود به قله سری به درخت کوف بزنید، ‌‌‌ این درخت در روستای دشتبن قرار گرفته که عنوان بام گیلان را هم دارد. این درخت با  بیش از‌هزار سال قدمت قطر آن به ۴متر می‌رسد و در شمال غرب خورگام روستای طالکوه قرار گرفته است. روستایی در ارتفاعات که در آن ابر و مه و جنگل و چشمه اجزای جدایی‌‌‌ناپذیر هستند و در کنار آن شاهد انواع غارها، ‌‌‌ پناهگاه‌‌‌ها، ‌‌‌ دره‌‌‌های عمیق و… خواهید بود.

کمپینگ کنار دریاچه

دریاچه ویستان از دیگر جاذبه‌‌‌های این منطقه است. گفته می‌شود این دریاچه با یک زمین‌‌‌لرزه متولد شده است و آب آن از کوه‌‌‌ها و دریاچه‌‌‌های اطراف تامین می‌شود. طول این دریاچه که به استخر ویستان، دریاچه بره‌‌‌ سر و دریاچه یسان هم معروف است ۲۳۰ متر می‌شود و در مواردی عمق آن به ۱۰۰ متر هم می‌‌‌رسد. در اطرف دریاچه از دو طرف به کوه‌‌‌ها می‌‌‌رسید و دو طرف دیگر آن دشت‌‌‌هایی است سرسبز. اطراف آن نیز بید‌‌‌، راش و بلوط هستند و گیاهانی نظیر نی، لاله‌‌‌کوهی، گل‌‌‌گاو‌‌‌زبان و شیرین‌‌‌بیان نیز اطراف آن روییده‌‌‌اند.

راه‌‌‌های رسیدن به خورگام و دریاچه ویستان

برای رفتن به خورگام از تهران باید در جاده قزوین به رشت به سمت رستم آباد رفته و با عبور از توتکابن به خورگام می‌‌‌رسید. از توتکابن تا خورگام ۳۵ کیلومتر است. فاصله خورگام تا تهران ۳۵۰ کیلومتر است اما ازتهران به این منطقه ۱۰۰ کیلومتر مسیر دارید. اما اگر مقصد شما دریاچه باشد در اتوبان قزوین به رشت باید به سمت لوشان رفته و از آنجا به سمت داماش برانید. از لوشان تا داماش ۴۰ کیلومتر راه دارید و از آنجا تا بره‌‌‌سر ۸ کیلومتر دیگر به مسیر شما اضافه می‌شود. با رسیدن به بره‌‌‌سر به سمت چپ بپیچید و با گذر از یک جاده فرعی دو کیلومتری به دریاچه ویستان می‌‌‌رسید. البته توجه داشته باشید این دو کیلومتر شیب بسیار تندی دارد و سنگلاخی است. بنابراین بهتر است ماشین دو دیفرانسیل داشته باشید یا این بخش از مسیر را پیاده بروید.

چه ملاحظاتی را رعایت کنیم؟

–  از آنجا که تابلوهای راهنما در مسیر زیاد نیست، ‌‌‌ هر جا دچار تردید شدید از محلی‌‌‌ها کمک بگیرید.

–  زباله‌‌‌های خود را حتما به پایین منتقل کنید، ‌‌‌ دسترسی‌‌‌ در این منطقه زیاد نیست و برای حفاظت از آن بهتر است هیچ اثری جز ردپا به جا نگذارید و هیچ چیز جز عکس برندارید.

–  در این منطقه می‌توانید عسل و لبنیات باکیفیت پیدا کنید، ‌‌‌ در سفرتان حتما از محلی‌‌‌ها این دو گزینه یا گزینه‌های دیگر را برای خرید در نظر بگیرید. استمرار گردشگری و همراه کردن جامعه بومی تنها زمانی میسر خواهد شد که آنها از منافع توریسم منطقه‌‌‌شان بهره‌‌‌‌‌‌ای ببرند و سهم‌‌‌شان تنها آلودگی و تجمع افراد نباشد.

– به فرهنگ مردم احترام بگذارید و با آنها بر سر موضوعات مختلف وارد بحث نشوید.

– بهترین فصل سفر به این منطقه بهار و تابستان است. در پاییز و زمستان هوای این منطقه بسیار سرد خواهد بود و بارندگی‌‌‌های زیاد جاده‌‌‌ها را ناامن می‌کند.

– امکان کمپ کردن در این منطقه وجود دارد، ‌‌‌ بنابراین تجهیزات کامل نظیر چادر، ‌‌‌ کیسه خواب‌‌‌، جعبه کمک‌‌‌های اولیه و… را به همراه داشته باشید.

– شما برای خرید برخی اقلام می‌توانید روی سوپرمارکت‌‌‌های محلی حساب کنید اما لازم است بخشی از اقلام مورد نیازتان را از رودبار یا مبدأ تهیه کنید.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *