تشخیص و درمان کیست مویی دنبالچه به چه صورت است؟

کیست مویی دنبالچه در واقع همان کیست مویی معمولی یا سینوس پیلونیدال است که در ناحیه شکاف دو باسن و در انتهای دنبالچه به وجود می‌آید. کیست مویی به دلیل بازگشت مو به زیر پوست و ایجاد چرک و عفونت در ناحیه ایجاد می‌شود که با علائم مختلفی نیز همراه است.

به طور معمول تشخیص کیست مویی با توجه به علائم این بیماری صورت می‌گیرد. از جمله علائم کیست مویی دنبالچه که بیماران می‌توانند با توجه به وجود آنها به پزشک مراجعه کنند موارد زیر هستند:

زمانی که بیمار با این علائم مواجه می‌شود و به پزشک متخصص بیماری‌های نشیمنگاهی مراجعه می‌کند پزشک می‌تواند با شنیدن شرح حال بیمار و علائمش و بررسی ناحیه کیست دست به تشخیص این بیماری بزند. درمان بیماری کیست مویی دنبالچه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا عدم درمان این بیماری می‌تواند باعث تشکیل آبسه در محل، عود کیست، عفونت سیستمیک و در موارد نادر نوعی سرطان پوستی در ناحیه کیست شود.

درمان کیست مویی دنبالچه به دست فوق‌تخصصان کولورکتال انجام می‌شود تا این بیماری پیش از شدت یافتن درمان گردد.

درمان کیست مویی چگونه انجام می‌شود؟

بیماری کیست مویی عارضه‌ای است که نباید به حال خود رها شود؛ زیرا با علائم خود می‌تواند بیمار را به شدت آزار دهد. درمان کیست مویی دنبالچه به دو روش زیر انجام می‌شود:

جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی یکی از روش‌های درمانی نسبتاً قدیمی برای مداوای این عارضه است. روش جراحی کیست مویی به دو شکل باز و بسته انجام می‌شود:

جراحی کیست مویی باز

در این روش جراحی، کیست مویی به اندازه ۵ تا ۷ سانت با تیغ جراحی برش می‌خورد و سپس پزشک به خارج کردن تمام چرک و عفونت موجود در حفره کیست مویی می‌پردازد. پس از انجام این کار ناحیه برش خورده بخیه زده نمی‌شود تا زخم از کف خود شروع به بازسازی کند. دوره نقاهت این روش تا التیام زخم حدود سه ماه به طول می‌انجامد و یکی از سختی‌های آن تعویض هر روزه پانسمان است که باید با دقت انجام شود تا عفونت در ناحیه به وجود نیاید.

جراحی بسته کیست مویی

روش جراحی بسته کیست مویی مانند روش جراحی باز انجام می‌شود با این تفاوت که پس از خارج کردن عفونت و چرک، جراح از بافت‌های مجاور بخش‌هایی را جدا می‌کند و در داخل کیست قرار می‌دهد. در نهایت نیز زخم را می‌بندد تا بهبود یابد. این روش یک دوره نقاهت ۱ تا ۲ماهه دارد و روش کم دردسرتری برای بیمار به شمار می‌رود؛ هرچند شواهد حاکی از این هستند که احتمال بازگشت بیماری در این روش بیشتر است.

لیزردرمانی کیست مویی

روش درمانی دیگر کیست مویی روش لیزردرمانی است که امروزه توسط بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌شود. این روش یک روش غیرتهاجمی است که با دستگاه لیزر انجام می‌شود و می‌تواند بیماری کیست مویی را بدون عوارض و نیاز به دوران نقاهت به راحتی درمان کند.

لیزر کیست مویی دنبالچه چگونه انجام می‌شود؟

لیزر کیست مویی دنبالچه از جمله روش‌هایی است که امروزه جایگزین روش جراحی کیست مویی شده است. همان‌طور که گفته شد روش جراحی دوره نقاهت سختی دارد و همین مسئله باعث می‌شود پزشکان برای مداوای بیماری کیست مویی دنبالچه از روش لیزردرمانی استفاده کنند. در روش لیزر کیست مویی به طور معمول از لیزر CO2 استفاده می‌شود. این روش در مراکز درمانی تخصصی انجام می‌شود و به همین دلیل بیمار نیازی به بستری و بیهوشی شبانه ندارد. برای انجام لیزر کیست مویی دنبالچه جراح به شکل موضعی ناحیه را بی‌حس می‌کند و سپس با ایجاد یک حفره به اندازه نوک ناخن در محل کیست اقدام به تخلیه آن می‌نماید. پس از اتمام تخلیه، جراح با هند پیس لیزر محل کیست را تحت درمان قرار می‌دهد و عروق آن را به شکل میکرونی مسدود می‌کند تا بیمار با علائمی همچون درد و خونریزی مواجه نباشد.

پس از انجام لیزر کیست مویی دنبالچه بیمار می‌تواند به سادگی امور روزمره خود را پیش بگیرد و نیازی به استراحت و پانسمان کردن که از اقدامات ضروری پس از جراحی هستند، ندارد.

لیزر کیست مویی دنبالچه در مراکز درمانی مختلفی همچون مرکز تخصصی درمان فوری انجام می‌شود و این بیماری را به ساده‌ترین شکل خود درمان می‌کند. در این مرکز فوق‌تخصصان کولورکتال به درمان کیست مویی و سایر بیماری‌های نشیمنگاهی می‌پردازند و این مسئله کمک می‌کند این بیماری به بهترین شکل خود برای همیشه درمان شود.

استفاده از دارو برای کیست مویی آیا می‌تواند به درمان آن کمک کند؟

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کیست مویی گمان می‌کنند که درمان این بیماری به وسیله روش‌هایی همچون درمان‌های خانگی یا استفاده از دارو امکان‌پذیر است. باید گفت که دارو برای کیست مویی فقط عفونت کیست را پیش از جراحی یا لیزردرمانی کاهش می‌دهد و یا پس از جراحی یا لیزردرمانی به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

استفاده از دارو برای کیست مویی هیچ نقشی در درمان این بیماری ندارد. در واقع دارو نمی‌تواند این بیماری را درمان کند و تنها نقش آن این است که باعث کاهش علائم به دلیل کاهش دادن عفونت در این ناحیه می‌گردد. با توجه به موارد گفته شده می‌توان گفت دارو در درمان کیست مویی هیچ تأثیری ندارد و برای درمان این عارضه فقط باید به سراغ روش‌های جدی پزشکی همچون جراحی یا لیزر رفت که به عنوان تنها راه درمان کیست مویی دنبالچه معرفی شده‌اند. بهتر است بیماران مبتلا به این عارضه به شکل خودسرانه از دارو برای کیست مویی و درمانش استفاده نکنند و تنها در صورتی که پزشک نیاز دید رو به مصرف دارو بیاورند.

خروج از نسخه موبایل