اخباراخبار اقتصادیاقتصادمسکن

مشکلات و ناکارآمدی مدیریت شهری

اگراز گذشته تاکنون نگاهی به مدیریت شهری داشته باشیم ، می بینیم با توجه به بودجه  خیلی خوب سرانه شهرداریها  اولویت بندی شهری و فرهنگی در شهرها بدرستی انجام نمی گیرد و با دید غیر کارشناسی تدوین و به اجرا در می آید.

به گزارش راه پایدار یکی از مشکلات این قبیل نظامات شهری نبود متخصصین کارآمد  و برنامه ریزی جامع شهری در بدنه وپیکره سازمان شهرداریها است.
معمولا اولویت بندی هر شهری بر حسب نیاز ضروری ساکنین آن شهر یا روستا تعریف می گردد . بطور مثال یک روستا ممکن است جمع آوری زباله ، نصب سطل زباله درسطح معابر و احداث پیاده رو ، جدول کشی و یا ساخت یک ورزشگاه در اولویت آن مجموعه روستایی باشد ولی در شهر ها این نوع نیازمندی ها ممکن است از سالهای قبل بطور کامل به پایان رسیده  ودر برنامه جامع شهری خود در خصوص بررسی و اجرای مشکلات ترافیکی ، زیست محیطی، مقابله با ریز گردها ،  برنامه های فرهنگی و غیره می باشد.
می بینیم در بعضی از شهرستانها  و حتی  کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان، مشهد ، تبریز در برخی از نقاط شهری ممکن است همان نیاز های ابتدایی و ضروری اولیه که برای یک روستا مثال زده شد وجود نداشته و مدیران شهری از هدف اصلی خود دور شده و  در پی مشکلات فرهنگی ، ساخت فرهنگسراها و تزئین معابر شهری در مناسبت های مختلف و غیره هستند.

مدیران شهر معمولا از نظارت مداوم بر  حفظ کارهای قبلی خود چشم پوشی کرده  و به دنبال طرحهای نوین شهری می گردند.  آنچه ضرورت ایجاب میکند داشتن حس مسئولیت پذیری و حفظ آثار بجا مانده قبلی است و بخاطر  داشته  باشیم  صدر وظایف مدیریت شهری توجه و رصد کامل به نیازهای ابتدایی شهروندی است.

بسیار دیده شده آسفالت کوچه و خیابانها با همان حالت قبلی که شیب  نامناسبی جهت دفع آب های سطحی دارد و یا دارای دست انداز های بی مورد و هم سطح نشدن دریچه های منهول فاضلاب و یا زیر سازی معیوب مجددا روکش آسفالت شده و آن سرمایه ملی و پول شهروندی  به جهت رفع مشکل کوتاه مدت اهالی و یا ساکنین منطقه ای و بابی تدبیری مدیر منطقه  ازبین می رود و سپس بعداز چند سال دیگر همین عمل مجددا تکرار می گردد.

۲۰۲۱۰۵۱۲ ۱۵۰۴۴۳ scaled

با آمارهای روزانه شاهد رو به افزایش ثبت شماره گزاری های جدید خودرو هستیم واز سمت دیگر مدیران شهری در انجام کم کردن عرض خیابانها و اختصاص به خط عبور دوچرخه سوار ، عبور اتوبوس و خودروهای ضروری ودر پاره ای به تجمیع همه این طرح های خود در یک خیابان هستند . البته شاید همه این راهها برای هر خیابانی ضروری بنظر آید اما  با کمی تفکر کارشناسی می بینیم برای خیابانی که در ۵۰ سال قبل احداث شده و خود در حال حاضر با مشکل ترافیکی مواجه است به دور از عقل و منطق می باشد.

اکنون یک مدیر شهری نه تنها مشکلی را برطرف نکرده بلکه با هدر رفت سرمایه ملی مشکلی به مشکلات جامعه افزوده است. ساخت خیابان در کالبد شهری با استاندارد و پیش بینی حداقل ۵۰ سال بعد انجام نمیگیرد و عرض این گونه خیابانهای جدیدالحداث  همانندبه ۵۰ سال قبل می باشد. .
موقعه احداث یک خیابان جدید،  احداث کانالهای تاسیسات شامل عبور لوله های آب، فاضلاب، برق ،تلفن و گاز  فراموش می گردد و پس از مدتی از بهره برداری همان خیابان نگذشته که  مجددا توسط هریک از  سازمانهای  مربوطه در فاصله زمانی  کم شروع به تخریب همان آسفالت و زیر سازی خیابان می کنند و موجب مشکلات ترافیک برای ساکنین منطقه میشوند . حال در نظر بگیرید پس از چند سال بعد همان سازمان برای توسعه خدمات سازمانی مجددا هیمان کانال قبلی خود را حفاری کرده و مشاهده می گردد در فاصله زمانی ۳۰ سال ممکن است یک خیابان چندین و چندبار مورد تخریب واقع گردد و چه مشکلاتی را که به آسفالت وزیر سازی و مسائل ترافیکی منطقه  پدید نمی آورد . با کمی فکر و الگو برداری از مدیریت شهرهای دنیا می بینیم ساخت یک خیابان همزمان با اجرای کانالهای تاسیسات آن یک ضرورت به حساب آمده و احداث خیابان بدون پیش بینی تاسیسات مثل ساخت یک واحد مسکونی است که در آن  تاسیسات فراموش شده و بهره برداری از آن غیرممکن است.

چنانچه قبل از انجام هر اقدامی نیاز های جامعه درست سنجیده و ارزیابی شود و  از  شهروندان و بخصوص از مهندسین عمران ، معمار و شهرساز ساکن در  هر محله و منطقه در خصوص اجرای طرح های منطقه ای نظر سنجی شود بهترین راه حل در پیش روی مدیران قرار خواهد گرفت.
شهری مثل اصفهان هزینه بسیار زیادی  بابت گلکاری، حفظ فضای سبز  و نظافت در معابر اصلی  و غیره می کند ولی عدم جدول کشی  مناسب ، ایجاد فضای سبز  ، جمع آوری آبهای سطحی به  کانال زیر گذر ، نماسازی متحدالشکل دیوار منازل در کوچه ها بخصوص در بافت مرکزی شهر نشانه ای از ضعف مدیریت شهری است .همچنین احداث چند خیابان و اتوبان عریض رو گذر یا زیر گذر  در مرکز شهر دیده نشده و همواره این شهر تا چند سال دیگر با معضل ترافیک بزرگی روبه رو خواهد شد.
شهری مثل تهران به اولویت  بندی نیاز شهری نزدیک تر است و امکان سنجی خوبی را دنبال میکند اما هدر رفت سرمایه در بعضی نقاط به دلیل عدم طراحی درست و یا اجرای غیر کارشناسی ، منجر به تغییر طرح درمدت زمان کوتاهی صورت میگیرد.
البته این موضوع شامل مدیریت اکثر شهر ها بوده و بایستی از متخصصان و مشاوران مجرب و از مدیریت شهرهای موفق دنیا  الگو گرفت و از سعی و خطا کردن طرحها و هدر رفت سرمایه ملی دور جلو گیری بعمل آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *