تغذیه

افرادی که نقرس دارند باید چه غذاهایی بخورند

به گزارش خبرگزاری مهر، غزاله اسلامیان افزود: بالا رفتن اسیداوریک در خون افراد مبتلا به نقرس موجب رسوب این ترکیب به همراه سدیم در مفاصل مختلف فرد و در نتیجه دردهای مزمن آرتریتی می‌شود.
به گفته وی این عارضه بیشتر در مفاصل کوچک مربوط به انگشتان دست و پا ارخ می‌دهد.
اسلامیان به افراد مبتلا به نقرس که دارای اضافه وزن و چاقی هستند توصیه کرد که در گام اول نسبت به به کاهش وزن اصولی اقدام کنند.
وی افزود: در مبتلایان به نقرس، غلظت اسید اوریک افزایش می‌یابد، در نتیجه برای این بیماران یک رژیم غذایی کم پورین تجویز می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: پورین‌ها در داخل سلول‌های مواد غذایی در ملکول های DNA و RNA وجود دارند و در نتیجه میزان پورین موجود در هر ماده غذایی به تعداد سلول‌های آن ماده غذایی بستگی دارد و هرچه تعداد سلول‌های یک ماده غذایی بیشتر باشد میزان پورین موجود در آن ماده غذایی نیز بیشتر است.
به گفته وی، به طور مثال تخم مرغ در کل، یک سلول است و به اندازه یک سلول پورین دارد، در حالی که جگر، دل و قلوه دارای تعداد زیادی سلول هستند و به همان نسبت هم پورین بیشتری دارند.
اسلامیان تاکید کرد: در بیماران مبتلا به نقرس، مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد پورین باید از رژیم غذایی حذف شوند اما مواد غذایی دارای مقادیر متوسط پورین می‌توانند به میزان متوسط در رژیم غذایی گنجانده شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه به مبتلایان به نقرس توصیه کرد: از مصرف مواد غذایی شامل دل، قلوه، جگر، خوش گوشت، مغز، گوشت غاز، گوشت کبک، ماهی‌های کوچک از جمله ساردین، ماهی کولی، شاه ماهی، صدف، خاویار، میگو، نوشیدنی‌های الکلی، آبجو و ماءالشعیر پرهیز کنند.
به گفته وی، این افراد باید مصرف عصاره یا آبگوشت و آب مرغ، قندهای ساده شامل قند، شکر، نبات، آبنبات، شکلات، آبمیوه صنعتی، غلات صبحانه یا سریال‌های حاوی شکر و نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین از جمله شربت و انواع شیرینی‌ها را محدود کنند.
اسلامیان خاطرنشان کرد: این بیماران باید دریافت آب کافی (کفایت آب با رنگ زرد کم رنگ ادرار تنظیم می‌شود)، کربوهیدرات پیچیده مانند غلات کامل، میوه، سبزی، غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، میوه‌های حاوی ویتامین Cمانند پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، هلو، کیوی، سبزی‌های حاوی ویتامین Cمانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان مانند آلبالو، گیلاس و لبنیات کم چرب را با رعایت اصول تعادل و تنوع در برنامه غذایی خود بگنجانند.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.