کسب و کار

سیلیکات سدیم مایع را بهتر بشناسیم

سیلیکات سدیم مایع چیست؟

سیلیکات سدیم مایع نوعی ترکیب شیمیایی غیر آلی یا معدنی به شمار می ‌رود که با فرمول شیمیایی Na2SiO3  شناخته می شود.

سیلیکات سدیم به طور عمده به شکل گرانول یا پودرهای سفید رنگ تولید می شود. در صورتی که مقداری از این پودر در آب حل گردد سیلیکات سدیم مایع را به وجود می آورد. سیلیکات سدیم به دلیل ناخالصی هایی که در خود دارد به رنگ سبز یا آبی دیده می شود. شما می توانید جهت خرید سیلیکات سدیم مایع به وبسایت سیلیکات گستر اصفهان مراجعه نمایید.

سیلیکات سدیم مایع

سیلیکات سدیم محلول چگونه درست می شود؟

سیلیکات سدیم مایع یا سیلیکات سدیم های محلول را از نسبت های متغیر Na2CO3 و SiO2 می سازند. به همین دلیل اگر بخواهیم اجزای سازنده سیلیکات سدیم مایع را دسته بندی کنیم می توانیم بگوییم که سیلیکات سدیم از سه جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. سیلیس که جز اصلی تشکیل دهنده سیلیکات سدیم می باشد.
  2. قلیا که در واقع همان سدیم اکسید است.
  3. آب که برای تعیین خواص ترکیب های آبدار مورد استفاده قرار می گیرد.

سیلیکات سدیم به طور کلی به دو روش خشک و تر ساخته می شود و سیلیکات سدیم مایع را می توان از هر دو روش به دست آورد. در ادامه قصد داریم هر دو روش خشک و تر را برای شما شرح دهیم.

  • روش خشک:

برای تولید سیلیکات سدیم خشک لازم است که سیلیکات سدیم ها را در کوره هایی مثل کوره تهیه شیشه و در دمای ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد قرار دهیم. به دلیل اینکه درجه حرارت تشکیل سیلیکات سدیم های نامحلول پایین تر از ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد می باشد باید برای جلوگیری از ایجاد و تشکیل این سیلیکات میزان شن و ماده قلیایی را هنگام ذوب کنترل کرد.

ماده مذابی که طی این روش به دست می آید باید به رنگ آبی یا سبز روشن باشد. بعد از اینکه این مواد خنک شدند به دستگاه دیگری وارد می شوند تا به اندازه کافی خورد گردند. ذرات خرد شده وارد آب می شوند و در آن حل می گردند سپس با فیلتراسیون سیلیکات سدیم به دست می آید.

  • روش تر:

در صورتی که بخواهیم سیلیکات سدیم را به روش تر تهیه کنیم لازم است سدیم هیدروکسید و سیلیس را در دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد در راکتور به شکل مستقیم با هم ترکیب کنیم. طی این روش سیلیس به آسیاب رفته و بعد از آن که به پودر تبدیل شد به راکتور منتقل می شود.

سود سوزآور یا سدیم هیدروکسید نیز در مخزن گرم شده و با آب ترکیب می شود، سپس برای رسیدن به درجه حرارت لازم به راکتور منتقل می گردد. در راکتور پخت ادامه پیدا می کند و سپس محصول به دست آمده در مخزن ته نشینی آماده سازی می شود.

 

کاربردهای سیلیکات سدیم مایع

  • صابون سازی

ترکیبات شیمیایی موجود در سیلیکات سدیم مایع به آن خاصیت پاک کنندگی می دهند. از این خاصیت برای تهیه انواع مایع ظرفشویی و لباسشویی استفاده می شود و به منظور پاک کردن چربی ها و آلودگی های محیط مورد استفاده قرار می گیرد. تقریبا می توان گفت تمام ترکیبات شوینده به کمک نوعی از سیلیکات سدیم ساخته می شوند.

  • چسب سیلیکات

در مراحل مختلف تولید کاغذ و مقوا چسب سیلیکات حضور پررنگی دارد. این چسب در مراحل مختلف زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

تهیه خمیر کاغذ: از چسب سیلیکات به منظور بالا بردن قدرت چسبندگی برای تهیه خمیر کاغذ استفاده می شود. این چسب باعث می شود تولید رول های کاغذی و مقوایی راحت تر صورت پذیرد.

ورق سازی: در مرحله ورق سازی از چسب سیلیکات برای چسباندن کاغذ رویه و زیره و فلوت های ما بین آن ها استفاده می شود. کاربرد فراوان این چسب برای ساخت مدل های مختلف شیت کارتن توجه همه را به خود جلب می کند.

کارتن لمینتی: برای اینکه پوستر روی انواع مختلف کارتون چسبانده شود از چسب سیلیکات استفاده می شود. در صنعت کارتن سازی برای صورت گرفتن این فرایند دستگاه های لمینت اتوماتیک می توانند به افراد کمک شایانی کنند.

  • تعمیر خودرو

یکی دیگر از کاربردهای سیلیکات سدیم مایع آن است که این ماده برای پر کردن شکاف ها و درزهای سرسیلندر ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیکات سدیم مایع را با کمک رادیاتور به سیستم اضافه کرده و بعد از اینکه آب به گردش درآمد این ماده به سرسیلندر می رسد. با رسیدن سیلیکات سدیم مایع به سرسیلندر این ماده به عنوان چسب واشر عمل کرده و جلوی روغن سوزی ماشین را می گیرد.

سایت سیلیکات گستر با فروش سیلیکات سدیم مایع با بهترین قیمت می تواند یک پیشنهاد ویژه برای شما کاربران گرامی باشد.

https://silicategostar.com/

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *