کسب و کار

بهترین زمان کاشت نهال شلیل

بهترین زمان کاشت نهال شلیل اواسط آذر و اواخر اسفند ماه است؛ البته ما توصیه می‌کنیم نهال شلیل را چند ماه قبل، پیش خرید کرده و آن را در نهالستان سیو کنید؛ با این کار مطمئن هستید نهال مرغوب و با کیفیتی به دست شما می‌رسد؛ ولی چرا ماه آذر و ماه اسفند برای کاشت شلیل مناسب هست؟

✓کاشت پاییزه نهال شلیل: آذر ماه زمان مناسبی برای کاشت درخت شلیل است؛ چون هوا به تدریج سرد شده و نهال تازه کاشته شده به خواب زمستانی می‌رود، نهال‌های جوان در خواب زمستانی قدرت ریشه زایی قوی داشته و بیشتر با محیط اطراف سازگار می‌شوند تا آنها یک سال زودتر باردهی خود را آغاز کنند.

✓کاشت بهاره نهال شلیل: اواخر فصل زمستان در مناطق گرمسیری و اوایل فصل بهار در مناطق سردسیری بهترین زمان کاشت نهال شلیل هست؛ چون هوا به تدریج گرم می‌شود بنابراین خطر یخ زدگی و تلف شدن نهال جوان وجود ندارد، همچنین باغدار می‌تواند تغییرات رشدی نهال را ۱ تا ۲ ماه آینده مورد بررسی قرار دهد.

نحوه کاشت نهال شلیل

نحوه کاشت نهال شلیل تاثیر بسزایی در میزان عملکرد و همچنین طول عمر آن دارد کشاورزان بهتر از قبل از خرید نهال شلیل اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنند:

  •  قبل از کاشت نهال شلیل، باید زمین را آماده کنید.
  • از بین بردن علف‌های هرز
  • بهبود بافت زمین و اصلاح ساختار خاک
  •  استفاده از کود حیوانی یا ارگانیک
  • انتخاب و خرید نهال شلیل سازگار با منطقه
  •  برای انتخاب مناسب‌ترین نهال، به اندازه، سلامت و کمیت ریشه و وجود برگ‌های سالم توجه کنید.
  • حفر یک گودال کمی عمق‌تر از دو برابر طول ریشه نهال و دو برابر عرض آن در زمین
  • قرار دادن نهال را در داخل گودال و پوشاندن آن با خاک
  • پس از کاشت نهال، به آبیاری آن بپردازید؛ نهال شلیل باید به طور منظم آبیاری شود تا ریشه‌هایش به خوبی رشد کنند.

با اجرای مراحل فوق و مراقبت مناسب، نهال شلیل در مزرعه شما رشد خوب و طولانی خواهد داشت.

خاک مناسب درخت شلیل

بهتر است قبل از خرید نهال شلیل با ویژگی خاک مناسب درخت شلیل آشنا باشید، هر درختی احتیاج به ph و درصد ec مخصوص به خود را دارد تا رشد مناسبی از خود نشان دهد؛ ویژگی‌های خاک مناسب درخت شلیل عبارتند از:

  1. زهکشی خوب: خاک باید دارای زهکشی خوب باشد تا رطوبت زیاد در خاک به ریشه‌ها آسیب نرسانده و سبب ریشه‌زایی مناسب شود.
  2. بافت خاک مناسب: خاک باید به اندازه لومی و شنی باشد که عبور آب و هوا از آن به راحتی صورت بگیرد، تا ریشه‌ها به آب و هوا و عناصر غذایی برای رشد و تغذیه مناسب دسترسی داشته باشند.
  3.  pH مناسب: خاک باید pH مناسبی داشته باشد، معمولاً در محدوده ۶ تا ۷ واحد هست؛ pH بالای باعث کاهش جذب برخی عناصر غذایی شده و pH پایین باعث مشکلات جذب آهن می‌شود.
  4. حاوی عناصر غذایی: خاک باید دارای عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد درخت شلیل مثل نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد؛ رطوبت مناسب همیشه لازم هست.
  5. غنی از مواد آلی: خاک باید حاوی مواد آلی غنی و حاصل از تجزیه‌شدن نشاسته و مواد گیاهی باشد، این مواد آلی در خاک بافت خوبی ایجاد کرده و عناصر غذایی را نگه داشته و قابلیت نگهداری رطوبت را تقویت می‌کنند.

خاک مناسب درخت شلیل

احداث باغ شلیل

برای احداث باغ شلیل به نوع اکوسیستم منطقه توجه داشته باشید تا خرید نهال شلیل سازگار با محیط باشد؛ درخت شلیل عموماً در مناطق با آب و هوای معتدل و خنک رشد اقتصادی دارد؛ در ادامه، شرایط محیطی مناسب برای احداث باغ شلیل را ارائه خواهیم داد.

  •  کارشناسان نهالستان معتقدند خاک علاوه بر زهکشی بالا باید خاک سرد و غنی از ماده آلی باشد، همیشه رطوبت خاک را چک کنید تا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد اجازه ندهید خاک باغ خشک شود؛  از آنجایی که درخت شلیل یک درخت حساس است دچار تنش خشکی می‌شود.
  •  درخت شلیل مانند هر درخت دیگر برای پخته شدن میوه‌ها نیاز به نور کافی دارد، شرایطی که به درختان امکان دریافت حداکثر نور خورشید را می‌دهد ایده‌آل است.
  •  در مورد دما، درخت شلیل قابلیت تحمل دماهای پایین را دارد، اما در مقابل حرارت‌های بسیار بالا حساس است.
  • حتماً فاصله دو آبیاری را رعایت کنید رطوبت خاک همیشه بالانس شده و متعادل باشد.
  •  قبل از احداث باغ شلیل در منطقه حتماً بیماری و عفونت‌های منطقه را مورد بررسی قرار دهید تا روتین مناسبی برای سمپاشی و آفت کشی اجرا کنید، دریای برای دریافت مشاوره برای روتین سمپاشی و آفت کشی می‌توانید به سایت paliznahal.ir مراجعه کنید.

شلیل در چه مناطقی رشد میکند

یک کشاورز قبل از احداث باغ شلیل باید بداند درخت شلیل در چه مناطقی رشد میکند؟ همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم درخت شلیل می‌تواند سرمای هوا را تحمل کرده در عوض در برابر گرمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتیگراد ضعیف بوده و دچار آفت می‌شود.

نهال شلیل در مناطقی از ایران رشد مناسب خواهد داشت که دارای آب و هوای معتدل و سرد هستند؛ برخی از مناطقی با شرایط رشد خوب برای درخت شلیل را  عبارتند از:

  • استان‌های شمالی ایران مانند گیلان و مازندران
  •  استان‌های شمال‌غربی مانند اردبیل و آذربایجان غربی
  •  استان کرمانشاه در غرب ایران
  •  استان‌های زنجان و کردستان در غرب و شمال غرب ایران.

فراموش نکنید این درخت نیاز به شرایط خاصی برای داشتن عملکرد بهتر و رشد سالم دارد.

درخت شلیل چند ساله میوه میدهد

وقتی باغداران از ما می‌پرسند، درخت شلیل چند ساله میوه میدهد؟ باید بگوییم این درختان ۱ تا ۲ سال پس از کاشت در مزرعه شروع به باردهی می‌کنند و از سال سوم باردهی اقتصادی آنها آغاز شده و کشاورز می‌تواند میوه آن را در بازار بفروشد.

از آنجایی که درخت شلیل پیوندی بر پایه شفتالو، پایه کوتاه هست، بنابراین تعداد درختان کاشته شده در هکتار نزدیک به ۶۵۰ اصله نهال شلیل بوده و همین امر باعث شده تا تناژ تولید میوه شلیل در هکتار بین ۶۰ تا ۷۰ تن میوه شلیل با کیفیت و صادراتی باشد.

عمر درخت شلیل

نهال شلیل عمر بسیار کوتاهی دارد در بهترین حالت ممکن بیشتر از ۲۰ سال قادر به باردهی نبوده، بنابراین تبلیغات نهالستان‌های مختلف را قبول نکنید که عمر درختان شلیل را تا ۵۰ سال افزایش می‌دهند.

به صورت علمی نهال شلیل پیوندی که کیفیت بالایی داشته باشد ۱۰ تا ۱۵ سال قدرت باروری دارد و عمر طبیعی آن به ۲۰ سال افزایش پیدا می‌کند، بنابراین خرید نهال شلیل به عنوان یک شغل کشاورزی نیمه وقت محسوب می‌شود یا گزینه مناسبی برای احداث باغ تجاری دو منظوره هست مانند باغ گردو و باغ شلیل؛

عمر درخت شلیل

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم کاشت نهال شلیل و احداث باغ شلیل را به طور کامل به شما توضیح دهیم به سایت نهالستان معتبر مراجعه کرده و با کارشناسان آن در ارتباط باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کرده و قیمت نهال شلیل را نیز استعلام بگیرید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *